The Expendables

The Expendables

Barney Ross is de leider van een groep huurlingen genaamd The Expendables. Ze krijgen een opdracht om in een fictieve Latijns-Amerikaanse staat de corrupte leider om te leggen. Deze heeft echter een privéleger om zich heen verzameld, wat de taak geen sinecure maakt. De CIA blijkt bovendien ook een rol in het geheel te spelen en de desterende dochter van de generaal maakt het er ook niet eenvoudiger op. Al met al genoeg excuses voor een hoop actie dus.

Ik had oprecht enorm veel zin in deze film. Niet alleen vanwege het legio aan acteurs dat is opgetrommeld oude tijden te doen herleven, maar tevens vanwege positieve geluiden uit de media en mijn eigen omgeving. Helaas moet ik de conclusie trekken dat The Expendables een zwaar overtrokken film is, die zijn belofte als sterke actie(komedie) niet waarmaakt.

Dat het misgaat blijkt al heel snel. Of eigenlijk juist niet snel. Pas na 44 minuten vindt namelijk de eerste actiescène plaats. Dat kan toch niet in een actiefilm? Of ben ik nou gek? Als het dan nog eens hele vette actie was en als deze daarna nog een uur zou duren, zou het worden vergeven. Maar de gezapigheid slaat ook daarna snel weer toe. Toegegeven, het laatste uur is actierijker dan het eerste, maar er is in dit genre zo veel beters voorhanden.

Acteerwerk is zoals verwacht niet best, maar nog erger zijn de totaal niet grappige oneliners die we krijgen te horen. Vooral Lundgren grossiert in slechte opmerkingen als 'Vermin!'. Haha, ik hoor je al lachen!! Opvallend overigens dat de helft van de cast de laatste jaren waarschijnlijk meer bij de plastisch chirurg heeft doorgebracht dan in de filmstudio. Die plastic bakkes van Stallone is echt niet om aan te zien. Maar goed, ik dwaal af. The Expendables is geen succes. Of het in 2012 verschenen tweede deel beter is verneem ik graag eerst uit betrouwbare bron voordat ik me er aan ga wagen.

5 4 5 4 4.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)