American Gangster

American Gangster wordt wel getypeerd als een kruising tussen The Godfather en Serpico. De op feiten gebaseerde film vertelt het verhaal van Frank Lucas, één van de grootste onderwerdfiguren van uit de tweede helft van de vorige eeuw, én van de man die hem ten val bracht, de onkreukbare politieman (later Openbare Aanklager) Richie Roberts.

American Gangster

Frank Lucas was jarenlang de privé-chauffeur van gangsterbaas Bumpy Johnson. Na de dood van zijn baas breekt er enorme chaos uit, en terwijl iedereen met iedereen overhoop ligt, slaat Lucas zijn slag: hij importeert rechtsreeks opium uit Vietnam, en brengt die onder de normale prijs op de Amerikaanse markt. In no time heeft hij de drugsmarkt in handen. Hij bouwt een familiebedrijf op (familieleden kun je immers vertrouwen) en rekent meedogenloos af met concurrenten. Politiemensen koopt hij zoveel mogelijk om. Uiteindelijk heeft hij 75% van de narcoabrigade in zijn macht.

Eén man blijft bezeten op hem jagen, Richie Roberts. In zijn beroep is Roberts onkreukbaar, honderd procent eerlijk en recht door zee (zoals Serpico dus), privé is hij geen modelfiguur: hij is een hopeloze vader en echtgenoot, en als seksverslaafde neukt hij alles wat los en vast zit. In de rechtszaal (tijdens hun vechtscheiding) bijt zijn vrouw hem toe: Was je maar ooit eerlijk geweest tegen mij. Frank Lucas vermijdt iedere publiciteit en daarom denkt Roberts nooit aan hem: hij kan zich niet voorstellen dat een simpele chauffeur ooit een gangsterbaas zou kunnen worden. Maar dan begaat Lucas een fout: bij de boksmatch van de eeuw tussen Muhammad Ali en Joe Frazier, zit hij op de eerste rij …

Er is weinig mis met American Gangster. Het verhaal is goed, Washington en Crowe zijn goed (Washington lijkt bevrijd nu hij eens een klootzak mag spelen) en Ridley Scott weet natuurlijk hoe je een spannend verhaal in beeld moet brengen. Er is weinig actie, maar die weinige actie is spijkerhard. En dan is er ook nog een mooie bijrol voor Josh Brolin als corrupte politieman. Het enige probleem is wellicht dat American Gangster niet de grote film is geworden die velen ervan hadden verwacht. The Godfather en Serpico worden geen concurrentie aangedaan. Verder heb ik geen klachten: de film duur tweeënhalf uur, en die vliegen voorbij.

7.5 7.5 7 6 7

- De Heineken Ontvoering (misdaad / thriller : 7)
- Il Giorno della Civetta (The Day of the Owl) (misdaad / thriller : 7)