Dream House

Daniel Craig speelt in deze thriller Will Atenton, een kantoorpief die in zijn vrije tijd misdaadromans schrijft. Hij heeft daar zoveel geld mee verdiend dat hij een landhuis kan kopen in New England, het Noord-Oosten van de VS. Hij zegt zijn baan op en trekt met zijn vrouw en twee kleine kinderen (beiden meisjes) in het huis en begint aan zijn nieuwe roman.

Al snel doen zich vreemde dingen voor: de kinderen zien schaduwen rond het huis sluipen, Will betrapt jongeren die een séance lijken uit te voeren, en ook de buurvrouw doet erg raadselachtig. Uiteindelijk ontdekt  Atenton dat er in het huis een moordpartij heeft plaatsgevonden, waarbij een moeder en twee kleine kinderen werden afgeslacht. De vader was de belangrijkste verdachte, maar de Openbare Aanklager kreeg het bewijs tegen hem nooit rond, dus de man loopt nog steeds rond op vrije voeten. En dan vertelt de Openbare Aanklager Will Atenten iets héél vreemds …

Dream House begint als een tamelijk rechtlijnige thriller met wat horrorinvloeden, maar maakt halverwege een bizarre wending. De film wordt dan een cloon van The Shining, met een man die langzaam gek wordt en het verleden dat het heden inhaalt. Uiteindelijk zwenkt de horror weer terug naar thrillerniveau, en wordt een ontknoping aangeboden die lijkt ontleend aan The Fugitive, met name de beroemde TV-serie uit de jaren zestig met David Jansen.

Met een regisseur als Jim Sheridan (The Name of the Father, My left Foot) aan het roer en een cast bestaande uit sterren als Daniel Craig, Naomi Watts en Rachel Weisz leek er niets fout te kunnen gaan. In werkelijkheid ging alles fout. Sheridan kreeg ruzie met zijn producers, de film werd tegen zijn zin gemonteerd, en er werd een trailer verspreid waarin de ontknoping verraden wordt. Craig en Weisz waren zo ontevreden met het eindresultaat dat ze weigerden om promotie te verrichten voor de film. Je vraagt je overigens af wat zij zagen in dit project, dat iedere oorspronkelijkheid lijkt te missen.

Toch is Dream House niet geheel waardeloos. Sheridan weet nog steeds hoe hij een afzonderlijke scène moet opbouwen, en de acteurs zijn vrij goed, ook al loopt Craig iets te vaak met zijn gespierde torso te pronken om geloofwaardig te zijn als verwarde intellectueel.

6 7 5 2 5

- The Silence of the Lambs (thriller / horror : 7.5)
- The Horseman (thriller / horror : 7)