Blade Runner

Na de korte beschrijving gelezen te hebben, denk je misschien dat Blade Runner een actiefilm is. Maar dit is niet zo. Actie zit er wel in, maar dit is bijzaak. Blade Runner vertolkt een van Philp K. Dick`s duistere toekomstvisies. En de film doet dit geniaal, als het aan mij ligt! Een wereld wordt neergezet waar identiteitsloze mensen wonen in grote pyramide-achtige gebouwen, het constant regent uit zwartvervuilde wolken, grote ruimteschepen en hele flatwanden digitale reclame vertonen en dieren uitgestorven zijn.

In deze grauwe toekomst (2017 als ik mij niet vergis, dus hou je vast!) moet Harrison Ford een aantal androids uitschakelen. Dit zijn mensachtige robots die als soort van slaven gebruikt werden door de mensheid maar in opstand zijn gekomen. Deze androids hebben een wat strakker (plastic achtig) gezicht, maar zijn voor de rest nauwelijks van mensen te onderscheiden. Ze hebben zelfs gevoel en emoties. Harrison Ford krijgt er moeite mee om deze androids uit te schakelen, maar op een ander vlak dan hij had verwacht!

Het geniale aan deze film heb ik hierboven al genoemd: de toekomstvisie die wordt uitgebeeld. En dit is al reden genoeg om deze film te kijken! Deze film uit 1982 heeft special effects die op geen enkele manier outdated zijn. Daar heb ik dan ook flink van genoten. Het verhaal vond ik aanvankelijk een beetje grillig. Het was niet even duidelijk waarom Mr.Ford nou naar de ene of de andere plek ging. Maar gaanderweg de film wordt dit duidelijk. Hiervoor wel een klein minpuntje, aangezien deze onduidelijkheid niet nodig was. Maar verder: Meer dan de moeite waard!

9 7 9 8 8

- Minority Report (science fiction / film-noir : 7.5)
- The War of the Worlds (science fiction / actie : 7.5)