The Hitchhiker`s Guide to the Galaxy

In 1979 schreef Douglas Adams het boek The Hitchhiker`s Guide to the Galaxy . Een boek wat een enorme cultstatus heeft opgebouwd en inmiddels al vele vervolgen heeft gekregen. Kritiek op het boek werd er voornamelijk geleverd vanwege het feit dat het eigenlijk een hele lange introductie is... en een kort einde. In de film hebben ze dit probleem enigszins ondervangen door het andersom te doen. De introductie van het verhaal gaat supersnel, waarna de rest van de film een normaal tijdsverloop heeft. Of dat beter is weet ik niet, maar het neemt in ieder geval wel een groot nadeel van het boek weg. Wat wel slecht is, is dat regisseur Garth Jennings niet trouw is gebleven aan het boek. Als je zonodig een boekverfilming wil maken, doe het dan goed of zeg dat je een eengepaste verfilming hebt gemaakt. Maar goed, over de film zelf valt niet zo heel veel te melden. Er zitten wat flauwe grappen in, de effecten zijn leuk gemaakt, maar over het geheel kon het me verre van bekoren. Ik had heel wat meer van deze komedie verwacht en was derhalve blij dat de dvd het halverwege de film voor gezien hield.

6 4 5 4 4.5

- Mars Attacks! (humor / science fiction : 7.5)
- Galaxy Quest (humor / science fiction : 6.5)
- Paul (humor / science fiction : 6)
- The World's End (humor / science fiction : 6)
- Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (science fiction : 9)

Hoe beoordeelt Boobema categorie science fiction eigenlijk?
012345678910

012345678910

The Hitchhiker`s Guide to the Galaxy
The Hitchhiker`s Guide to the Galaxy
The Hitchhiker`s Guide to the Galaxy

The Hitchhiker`s Guide to the Galaxy

Op een dag als Arthur Dent plaats neemt vóór de bulldozers om te voorkomen dat zijn huis wordt neergemaaid ten behoeve van de bouw van een snelweg, komt een van zijn vrienden langs en sleurt hem mee een pub in. Arthur krijgt te horen dat de aarde zal vergaan en dat zijn vriend een alien is. Een paar pinten later, verlaten ze de pub. Arthur`s huis is inmiddels neergewalst door de bulldozers en er hangt een enorm ruimteschip in de lucht. Zijn vriend weet de twee net op tijd weg te beamen voordat de aarde explodeert.

Aliens hebben de aarde vernietigd omdat ze een intergalactische snelweg willen bouwen. Arthur moet nu zien te overleven in de ruimte, met slechts een handboek ( hitchhikers guide ) en zijn vriend. Ze komen al gauw een aantal andere personages tegen, zoals een casanova met twee gezichten en een erg depressieve robot. Overleven in de ruimte blijkt erg veel aardse trekjes te hebben (zoals veel bureaucratie).

Hitchhikers guide to the galaxy heeft bizarre humor. Erg flauw en soms een beetje Monty Pyton achtig. Daarnaast heeft de film een aantal geinige concepten, zoals de grote planetenproductie-plaats en de gun die de tegenstander eensgezind met je maakt als je raak schiet. De depressieve robot vond ik erg goed gevonden: sprekend karakter en goed vormgegeven met zijn grote, ronde, hangende hoofd en zielige ogen. Aanradertje!

7 7 7 8 7.5

- Blade Runner (science fiction : 8)
- Minority Report (science fiction / film-noir : 7.5)