I Sette di Marsa Matruh (La Lunga Notte dei Disertori)

Een van de vele Italiaanse oorlogsfilms die zijn gesitueerd in Noord-Afrika, maar een van de weinige die daar ook werden gefilmd (het was een co-productie met Egypte). We kijgen extra veel wijdse opnamen te zien van het woestijnlandschap, om duidelijk te maken dat we echt in Afrika zijn.

Na een aanval van de Duitse troepen van Generaal Rommel, raken vier Britse officieren verzeild achter de vijandige troepen. Elders treffen zij drie vrouwelijke militairen aan (onder wie een legerarts en een showgirl die voor amusement zorgde aan het front) die de aanval hebben overleefd. De vier mannen en drie vrouwen proberen wanhopig om uit de handen te blijven van de Duitsers, maar ze zitten vrijwel zonder water, en de woestijn is meedogenloos.

Het verhaal van een groep overlevenden die door de woestijn moeten trekken, is vaker gebruikt, maar het gemengde gezelschap is nieuw.  De personages zijn tamelijk stereotiep, maar er zijn diverse spannende momenten en de gevechtshandelingen (veelal kort en fel) zijn stijlvol in beeld gebracht. Jammergenoeg valt de grote actiescène aan het slot (doorgaans het hoogtepunt) wat tegen. Er wordt een poging ondernomen om plaatselijke Bedoeïenen op te laten treden als de cavalerie die op het laatste moment redding brengt, maar het ziet er allemaal wat chaotisch uit.

I Sette … heeft weinig bekendheid, wellicht omdat de cast geen enkele ster herbergt. Er is geen Van Cleef, Garko of Stafford. En ook is er geen taktische bijrol van Klaus Kinski. De titel viel ook niet goed en werd op veel filmposters veranderd in La Lunga Notte dei Disertori, maar ook dat zette weinig zoden aan de dijk. Jammer, want de film zit boven de middelmaat van het genre. De fotografie is erg fraai, met verrassende camerastandpunten en een zorgvuldige beeldcompositie. De vrouwen zijn aantrekkelijk en zien er zelfs na een week in de woestijn, met het water op rantsoen, picobello uit, fris gewassen, en met ieder haartje perfect in de plooi. Joost mag weten hoe ze dat hebben klaargespeeld.

7 6 7 6 6.5

- The Dirty Dozen (oorlog / actie : 8)
- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)