Easy A

Easy A

Middelbare scholiere Olive is een muurbloempje en wordt door de jongens eigenlijk niet gezien. Dit in tegenstelling tot haar beste vriendin Rhiannon, die nadat ze heeft verteld dat ze seks heeft gehad, aandacht van alle jongens krijgt. Olive helpt daarom een leugentje voor eigen bestwil de wereld in, namelijk dat ze is ontmaagd na een date met een onbekende jongen. Iedereen denkt hierdoor dat ze een enorme slet is.

Easy A

In plaats van positieve aandacht benaderen jongens haar echter nu met het aanbod om tegen betaling zogenaamd ook seks te hebben, zodat zij tegen vrienden kunnen vertellen ook ontmaagd te zijn. Het begint bij Olive echter steeds meer te knagen dat ze enkel en alleen aandacht krijgt vanwege haar vermeende sletterige gedrag en niet door de persoon die ze werkelijk is.

Easy A

Het verhaal hierboven klinkt sentimenteel en bijna stichtelijk. Toch is dat niet het geval, nooit had ik het idee naar een heel brave film te zitten kijken. De mores van Easy A is echter een vreemde. Immers, je zou denken dat men in Amerika inmiddels wel over het taboe van seks en ontmaagding heen is. Feitelijk maakt dit Easy A tot een behoorlijk overbodige release, maar dat terzijde.

Easy A

Nog opvallender vond ik het feit dat allerlei twintigjarige acteurs en actrices zijn aangetrokken om middelbare scholieren te spelen. Dit zorgt voor een weinig overtuigend optreden van de meesten, die hun rol al met jaren zijn ontgroeid. Minpunten voor de casting wat mij betreft. Uitzondering hierop is Amanda Bynes die haar hysterische, christelijke karakter lekker stereotype neerzet.

Easy A

Al met al is dit een weinig verheffende romantische komedie, die vooral erg ongeloofwaardig en Amerikaans is. Echt goede grappen zijn dungezaaid, waardoor je Easy A de dag na kijken alweer vergeten zult zijn. En dat lijkt me geen grote ramp.

6 5 4 4 5

- High Fidelity (humor / romantiek : 7)
- The 40 Year Old Virgin (humor / romantiek : 6.5)