Winter's Bone

Dé grote verrassing van het afgelopen filmjaar in de VS was Winter’s Bone, een kleine productie die op verschillende festivals werd bekroond en uiteindelijk zelfs diverse oscarnominaties in de wacht sleepte. Ook in Europa reageerden veel critici enthousiast.

De film is gesitueerd in de Ozarks, een bergstreek in Missouri, ver weg van de beschaafde wereld. Ooit hielden Frank & Jessie James er zich schuil en het gebied was ook lange tijd een centrum van illegale whiskystook. De bevolking is weinig talrijk en de streek kent vele geheimen. De whiskystook is vervangen door de productie van drugs, met name crystal meth.

Ree is een 17-jarig meisje dat de zorg draagt voor haar familieleden: haar kleine broertje en zusje, plus haar moeder, die volledig apatisch is nadat ze door haar man is verlaten. Rond die verdwenen echtgenoot en vader draait de plot: hij dient binnenkort voor de rechtbank te verschjnen en heeft het huis als onderpand gebruikt voor zijn borgstelling. Als hij niet aan de oproep gehoor geeft, zal de familie het huis kwijtraken. Ree moet dus op zoek naar haar vader om een ramp te voorkomen. Bij haar zoektocht stuit ze enkel op vijandigheid.

Winter

Regisseur Debra Granik weet de sfeer van deze afgelegen, verpauperde streek uitstekend te treffen. Autowrakken liggen verspreid als karkassen in het landschap. De mensen leven in blokhutten. Voor het avondeten staat versgeschoten eekhoorn op het menu. Het is winter, je voelt de koude bergwind bijna langs je botten schuren. Ook de vertolkingen zijn goed. Jennifer Lawrence ziet er wat te gezond uit voor een dochter van een armlastige familie, maar ze speelt haar rol met verve. John Hawkes is huiveringwekkend geloofwaardig als haar oom, een zonderling met een eigen agenda. En toch stelt Winter’s Bone enigszins teleur. De film is goed, maar niet zo goed als veel critici beweerden.

Verhalen die zijn gesitueerd in een zonderlinge omgeving, worden meestal verteld vanuit het gezichtspunt van een buitenstaander (denk aan Witness of het Vlaamse De Indringer). Hier is de hoofdpersoon geen outsider maar een insider, en dat komt de betrokkenheid niet ten goede. De sfeer is prachtig, de typeringen raak, maar als kijker  raken we zelden bij de gebeurtenissen betrokken. Wat een rare vogels daar, in de bergen van Missouri, denken we bij onszelf. Verder laat het script nogal te wensen over. Een film als deze, die het vooral moet hebben van sfeer en karaktertekening, kan het desnoods stellen zonder aansprekend verhaal. Maar als je een verhaal vertelt, doe het dan goed. Winter’s Bone presenteert zich als een verkapte thriller, maar weet nauwelijks spanning te creëren. Een vleugje humor zou ook geen kwaad hebben gekund.

7 7 8 6 6.5

- Match Point (drama / thriller : 7.5)
- Les Chevaux de Dieu (drama / thriller : 7.5)