Borgman

Borgman is de achtste speelfilm van de eigenzinnige regisseur en theatermaker Alex van Warmerdam. Zoals gewoonlijk is het een zeer eigenaardige film geworden die de meest uiteenlopende reacties heeft opgeroepen.

Het begin is al erg bizar. Drie onder de grond levende zwervers worden opgejaagd, door een priester met een jachtgeweer en twee met bijlen gewapende fanatiekelingen. Even later belt een van de zwervers in een villawijk aan met de vraag of hij een douche mag nemen. Pas bij de tweede villa heeft hij beet, maar dan laat hij ook niet meer los: de zwerver (Borgman genaamd) zal de villa pas verlaten na een reeks vreemde gebeurtenissen, inclusief moord en doodslag.

Zelfs na afloop zult U zich afvragen wat er zich precies heeft afgespeeld in en rondom deze rijkeluiswoning, en vooral: waarom. Borgman is onheispellend, inktzwart, zelfs de dochter des huizes, een meisje van een jaar of tien, ruimt iemand op brute wijze uit de weg. Gaandeweg wordt wel duidelijk waar Borgman op uit is, maar zijn motieven blijven raadselachtig. Is hij een sekteleider? Een seriemoordenaar met volgelingen?

Zoals gewoonlijk haalt Van Warmerdam het beste uit zijn acteurs. Vooral Jan Bijvoet (als Borgman) en Hadewych Minis (als de geplaagde huisvrouw die wel iets voor Borgman voelt) zijn erg goed. De combinatie van Vlaamse en Hollandse accenten (de Vlaamse acteur Perceval studeerde in opdracht een Hollands accent in!) draagt bij aan de vreemde, onheilspellende sfeer. Er werden alom vergelijkingen getrokken met Pasolini (vooral diens anti-burgelijke Theorema) en Michel Haneke, maar de sfeer ligt even dicht tegen de David Lynch of Luis Buñuel (een oude favoriet van Van Warmerdam).

De film werd in Cannes vertoond en in de VS schijnen al plannen op stapel te staan voor een remake. Gek genoeg verdeelde Borgman niet alleen de critici, maar ook Van Warmerdams eigen fans. Ook ik hield er gemengde gevoelens aan over. Borgman is fascinerend, maar duurt te lang en heeft met name in de tweede helft te veel overbodige scènes (Van Warmerdam had gemakkelijk 15-20 minuten kunnen wegsnijden, de film zou meer vaart en stootkracht hebben gekregen). Bovendien lijkt de vertelling naar een climax te voeren, maar die blijft vervolgens uit.

7 7.5 7 7 7

- Match Point (drama / thriller : 7.5)
- Les Chevaux de Dieu (drama / thriller : 7.5)