Two and a Half Men

Two and a Half Men is een langlopende Amerikaanse comedyserie over twee broers, Charlie Harper (Charlie Sheen) en Jon Cryer (Alan Harper), evenals de zoon van Alan: Jake Harper (Angus T. Jones). Laatstgenoemde is aanvankelijk een klein jochie maar groeit gedurende de 8 seizoenen op tot een echte puber (grappig om te zien als je de hele serie in een paar maanden kijkt).

De ellende begint als Alan bij Charlie aanklopt voor onderdak nadat zijn vrouw hem uit zijn eigen huis heeft gegooid en een scheiding heeft aangevraagd. De twee zijn op bijna alle vlakken elkaars tegenpolen. Alan heeft de juiste keuzes in het leven gemaakt: Hij had een vaste relatie, trouwde, kreeg Jake en leefde burgerlijk en braaf maar zit daardoor nu juist in de pinarie. Bijna zijn hele salaris kan hij storten aan alemony en hij heeft nauwelijks een dak boven het hoofd aangezien Charlie hem telkens eruit wil schoppen. Charlie, daarentegen, heeft heel zijn leven fout geleefd: Te veel alcohol, ieder weekend een andere (bloedmooie) vrouw in zijn bed en hij heeft bergen geld doordat hij jingles schrijft (muziekstukjes voor commercials e.d... oftewel, hij hoeft nauwelijks te werken).

Als schepje bovenop deze oneerlijkheid, overkomt alle shit altijd Alan! Charlie crused door het leven maar Alan heeft van nature een bepaalde onhandigheid (verbaal) en mensen maken telkens misbruik van hem. Jake is een vretende, scheten latende nietsnut. Zijn prestaties op school zijn gruwelijk en zelfs Alan heeft al geconcludeerd dat hij nooit president zal worden.

Charlie probeert telkens om Alan zijn Malibu beachhouse uit te werken en schroomt zich niet om bijna iedere aflevering een witty remark te maken over de noodzaak dat Alan opdondert! Soms lukt het, maar krijgt hij een dubbele klap in het gezicht als Alan het weer vernaggeld heeft en wederom op zijn stoep staat.

Er zijn een heleboel sidecharacters, zoals hun moeder welke beide broers verafschuwen (ronduit bang voor zijn) aangezien zij hen beiden telkens bij iedere ontmoeting de grond in boort. Berta de huishoudster is een uitstekend voorbeeld van white trash en staat in schril contrast met de luxe in de Malibu beachhouse. De voormalige vrouw van Alan is een echte bitch en haar nieuwe vriendje is qua karakter op veel vlakken een kopie van Alan (hij wordt even erg uitgebuit als Alan werd). En natuurlijk ook Rose, de bezitterige stalkende ex-one night stand van Charlie, die een verdieping lager woont. Gaanderweg de seizoenen komen een aantal andere characters bij, zoals allerlei vriendinnetjes (voornamelijk van Charlie, maar ook wel een paar voor Alan). Al met al een smakelijk zooitje ongeregeld!

De karakters zitten goed in elkaar. Ik heb het idee dat veel van hen de karakter speelt die ze in het echt ook deels zijn. Charlie zal in de serie vast wel wat sympathieker zijn als in het echt (kan je nagaan!). Maar een dergelijke lifestyle zal hij in het echt ook wel hebben (vermenigvuldigd met drugs). Alan zal in het echt ook wel een beetje een 'bescheiden mannetje' zijn.

De serie kijkt heerlijk weg als je gewoon dom vermaak wenst, bijvoorbeeld als je moe bent 's avonds. Een aflevering duurt maar 20 min, dus je kan er zo 2 of 3 wegkijken. Meestal is de situatie terug bij af aan het einde van de aflevering, maar soms maken de karakters een kleine ontwikkeling door of wordt een bepaalde storyline uitgestrekt over een aantal afleveringen. Geen enkele storyline is saai en sommigen zijn zelfs origineel te noemen! De serie zwakt ook niet af in de loop der jaren. Misschien lichtjes met uitzondering van het laatste seizoen welke nu is afgebroken omdat Charlie mot heeft met de leiding! Hopelijk gunt de leiding hem een miljoentje extra en kan de serie nog een paar seizoentjes doorgaan...

6 7 7 6 7.5

- A Young Doctor`s Notebook (serie / humor : 7)
- The Walking Dead (serie / horror : 8)