Jericho

In de eerste aflevering van de post-apocalyptische serie Jericho mogen wij al de champignon aan de horizon aanschouwen! En vanaf dan gaat het hard. De inwoners van het dorpje Jericho in Kansas moeten snel schuilen voor de nucleaire fall-out en niet veel later achterhalen ze dat er niet één atoombom is gevallen, maar dat zowat iedere grote stad in Amerika is getroffen.

Ik vind het een interessant concept. Wat doe je als dorpje na op een dergelijke afschuwelijke wijze volledig afgesloten te zijn geraakt van de rest van de wereld? De burgemeester en zijn gezin spelen een grote rol in het geheel. Met name de net teruggekeerde 'foute' zoon Jake (Skeet Ulrich) die wat stilletjes overkomt maar zich ontzettend bewijst. En de andere zoon, Eric (Kenneth Mitchell), die juist de dorpsmus is gebleven en zijn broer na jaren van negeren, herontdekt. Het dorp blijkt een wirwar van andere personages te hebben en ze zijn niet allemaal even onschuldig. Aanvankelijk sprak de cast mij niet zo aan, maar al gauw kreeg ik verwantschap met iedereen en moest ik toch wel concluderen dat er goed geacteerd wordt voor zo'n onbekende cast.

En de serie wint aan momentum gaanderweg het eerste seizoen. Hun situatie wordt steeds nijpender en ze krijgen stukje bij beetje door wat er zich nou heeft afgespeeld. Ze krijgen ook door dat Jericho ontzettend veel geluk heeft gehad door niet in een radioactief gebied te liggen, maar ook dat dit inhoudt dat er veel mensen 'daarbuiten' zijn die het juist om die reden willen afpakken. Dit zorgt voor veel actie met soms wat krakkemikkige effecten, maar daardoor niet minder spannend.

Al met al een heerlijk weg te kijken serie! Jammer dat er maar 2 seizoenen zijn...

6 7 7.5 7 7.5

- Spartacus: Blood and Sand (serie / actie : 8)