Massacre at Central High

Nieuwe scholier op Central High, David, wordt warm verwelkomd door Mark, die hij op een andere school uit de brand had geholpen. Mark is de leider van een groep gasten die de school terroriseren. David distantiëert zich al snel van de pestkoppen door proactief hun misdragingen te versjteren. Hiervoor nemen de bullies wraak, door een auto op David's benen te laten vallen. David ontlaadde zichzelf altijd door te gaan rennen, maar dat kan nu dus niet meer. Zijn kreupelheid staat hem niet in de weg om de daders een voor een te vermoorden. Wanneer alleen nog Mark over is, gaan de sukkels van de school ineens stoer doen. Ze hebben wilde plannen met het ontstane machtsvacuüm. Maar dat zint David evenmin, waarop hij besluit ook hen maar af te slachten. Met het vermoorden van Mark heeft David echter moeite.De oude vriendschapsbanden spelen hierbij een rol. Bovendien is David verliefd op Mark´s vriendin, die zijn terroristische plannen voor de slotscène weleens zou kunnne hinderen...

Massacre at Central High

Tamelijk intelligente film voor een slasher, die erdoor boeiender is dan de meeste andere producties in dit horrorsubgenre. Met name het sociaal-satirische aspect van de film spreekt me aan. Niettemin worden de basisbeginselen van de slasher niet vergeten. De film begint rustig (bijna saai) als een soort highschool drama, maar verandert gaandeweg in pure exploitation. De moorden zijn talrijk en vermakelijk, terwijl ook de tieten niet worden vergeten. Er wordt vernuftig gespeeld met de geloofwaardigheid, door geen enkele volwassene in het verhaal te betrekken. Leraren zijn dus absent, terwijl de politie alleen na de climax komt buurten. Dit voorziet de groep scholieren, die dus een psychopathische seriemoordeneaar in hun midden hebben, van extra kwetsbaarheid.  Grappig genoeg gaat men daarentegen vrijwel meteen terug naar business as usual wanneer er weer een medescholier gruwelijk gedood wordt gevonden.

De identiteit van de moordenaar is meteen bekend bij de kijker. Het is hier een juiste keuze, daar hem voldoende psychologische diepgang wordt meegegeven. Hij moordt creatief door onder meer een gozer in een leeg zwembad te laten duiken. Een zweefvliegende pestkop vliegt, door sabotage, in een hoogspanningsmast en het triootje van Robert Carradine met twee jongedames wordt wreed verstoord met behulp van dynamiet. Hij blaast overigens wel meer op: Een onstekingsmechanisme wordt aan een locker verbonden, terwijl hetzelfde wordt gedaan met een leuke auto die bij het starten ontploft.

Nederlander Rene Daalder regisseerde de prent, op aanbeveling van Russ Meyer, voor wie hij als cameraman werkte. De Italiaanse versie van Massacre at Central High werd in 1983, onder de misleidende titel Sexy Jeans, van harde pornoscènes voorzien.

Besproken versie

Massaker in Klasse 13
Distributie: X Rated Kult