North by Northwest

Zakenman Thornhill wordt tijdens een ontmoeting ontvoerd omdat zijn kidnappers denken dat hij een zekere Kaplan is. Hij moet informatie vertellen, die hij niet weet, omdat hij Kaplan niet is. Handig weet hij te ontsnappen, maar de politie kan hem oppakken voor dronkenschap en diefstal van een auto. Niet wetende wat er aan de hand is gaat hij op zoek naar Kaplan. Deze schijnt te werken bij de Verenigde Naties in New York. Als Thornhill een gesprek heeft met Kaplan, wordt die opeens vermoord, maar omdat Thornhill zo stom is het mes meteen vast te pakken wordt hij verdacht. Nu zit de politie helemaal achter hem aan en moet hij vluchten. Hij besluit de trein richting Chicago te nemen, omdat een aantal leads daar naartoe leidt. In de trein ontmoet hij Eve, die hem helpt en waar hij een leuke avond mee doorbrengt. Ook helpt ze hem een ontmoeting op te zetten met de zogenaamde echte Kaplan. Als deze ontmoeting ook niet tot een succes leidt gaat Thornhill Eve verdenken. Wat volgt is een kat-en-muis spel tussen Thornhill, de FBI, de politie, een groep criminelen en Eve.

De plot van North by Northwest zal ik niet onthullen, want zoals altijd bij Hitchcock is dat tot op het laatste moment spannend. Wel wil ik hier een aantal erg goede scènes onthullen, die erg bekend zijn geworden in de filmwereld. Actie als Thornhill wordt aangevallen door een sproeivliegtuig, humor als hij zich uit moet lullen bij een kunstveiling en een spannende ontsnapping op Mount Rushmore. Hitchcock is in deze thriller op zijn best en ik raad deze film dan ook van harte aan!

6 9 8 10 9

- Deliverance (thriller / avontuur : 7.5)
- Saboteur (thriller / avontuur : 7)
- National Treasure (avontuur / thriller : 6)
- The Game (thriller : 8)
- Vertigo (thriller / misdaad : 8)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie avontuur eigenlijk?
012345678910

North by Northwest

North by Northwest

Ik zou North by northwest willen vergelijken met James Bond , met een aantal duidelijke verschillen. Thornhill heeft dezelfde droge humor als 007, bestaande uit droge grappen en oneliners. Maar er wordt meer gepraat en er zitten er meer in als in de Bond-films. Eve heeft ze bijvoorbeeld ook: " it`s because of men like you that i`m doing work like this. ". " Men like me? ". " Yes, men who won`t marry and settle down. ". " But i`ve been married twice!! ". " Exactly what i mean! ". Dit zorgt ervoor dat je de karakters beter leert kennen

Daarnaast is Thornhill niet een held en is hij niet bezig de wereld te redden. Hij heeft al moeite genoeg om zijn eigen huidje te redden. Het plot wordt ook gaanderweg duidelijk. Bij James Bond is het op gegeven moment wel duidelijk hoe de rest van de film zal verlopen. Hij heeft ook dezelfde coolheid als 007: nooit bang of nerveus, soms gesprekken startend op bizarre momenten en altijd erg vindingrijk. Al bij al heeft North by northwest meer kwaliteit dan James Bond. Het is simpelweg een zeer vermakelijke en spannende film met een flinke dosis humor!

7 8 8 9 9

- Vertigo (thriller / misdaad : 8.5)
- Psycho (thriller / horror : 8)