Six feet under

Deze 'goeie ouwe' serie uit 2001 is een Mecca voor liefhebbers van echte drama. Het is in feite een goed doordachte soap van hoge kwaliteit met 5 seizoenen. Je begrijpt wat kwaliteit is als je een dergelijke serie vergelijkt met een serie zoals bijvoorbeeld Lost. Maar in tegenstelling tot Lost, is Six Feet Under minder pakkend aanvankelijk. Het vergt wat doorzetvermogen om erin te komen. Maar als je dit voor elkaar krijgt, zal je erg mee gaan leven met alle karakters en zal je alle 5 seizoenen vol ongeduld verorberen.

De ellende begint als vader Nathaniel Fisher overlijdt in een auto ongeluk. Het geografisch en sociaal verspreide gezin wordt gedwongen om weer bij elkaar te komen. Nathaniel was begrafenisondernemer en runde de zaak vanuit een grote villa wat tevens de woonplaats was. Dit is de voornaamste setting van de soap. De samenkomst is het begin van het opnieuw leren kennen van elkaar en alle 'aanhang' van de familieleden. En kende iemand Nathaniel eigenlijk wel goed?

De serie brengt op een aantal unieke manieren de gemoedstoestand, gedachtes of situatie van de personages in beeld. Zo verschijnt Nathaniel (en ook andere overleden personen) vaak bij iemand als diegene alleen is. Niet op enge wijze en niet als spook. Meer als een gedachte bij de persoon. Hij geeft meestal wat advies, maar het advies is doorgaans bijzonder slecht. Niet kwaadaardig bedoeld, maar meer te vaag waardoor de persoon pas later 'the hard way' leert wat de vader nou precies bedoelde.

Ook kenmerkend is het begin van iedere aflevering. Het begint met iemand die wij nog niet kennen en deze persoon zal op bizarre of knullige wijze dood gaan. De nabestaanden hiervan zullen de volgende klanten zijn van de begrafenisonderneming. De overleden persoon verschijnt ook vaak bij een van de personages omdat hij/zij er iets mee gemeen heeft. Zo verschijnt bijvoorbeeld een doodgeslagen homo bij David die ook homo is: een herinnering van hoe het David ook zou kunnen verlopen.

Veel personages hebben ook erg kleurrijke en bizarre dromen, waar ze onthutst van ontwaken. De dromen zijn vaak kleurrijker dan de realiteit. Daarnaast worden gedachtes en gemoedstoestanden van personages ook af en toe uitgedrukt door hetgeen wat zoiemand denkt te laten zien, maar vervolgens terug te gaan waaruit blijkt dat die persoon het wel denkt maar niet daadwerkelijk zegt. Een voorbeeld verduidelijkt dit: Ruth zit aan tafel en George komt naast haar zitten en vraagt "Hoe gaat het?". Ruth staat op en schreeuwt uit volle borst zoiets als: "I hate you! I have to take care of you for the rest of my life because you lied to me!". Vervolgens gelijk een shot waarbij ze aan tafel zit en alleen zegt "I'm alright". Ze stond dus nooit op en ze schreeuwde nooit maar het waren wel haar gedachtes. Gaaf gedaan!

De hoofdrolspelers:

David Fisher (zoon): Hij heeft de begrafenis onderneming samen met zijn vader gerund en neemt het nu over. Hij is homo, maar zijn familie weet dit nog niet. Hij is erg emotioneel, haast een beetje vrouwelijk. Maar hij heeft wel een 'uptight appereance'. Hij heeft een knipperlicht relatie met Keith, de 'man van het stel'.

Nate Fisher (zoon): Hij is de weggevluchte vrije vogel die nu in de zware deprimerende begrafenisonderneming wordt gezogen en absoluut niet weet of hij vrije vogel wil blijven of juist zijn verantwoordelijkheid wil nemen. Dit laatste doet hij en het valt hem zwaar, net als de relaties met ondermeer Brenda. Brenda is in tegenstelling tot Nate erg analyserend en rationeel; een soort psychologische borderline, net als haar broer Billy.

Ruth (moeder): Iemand die de gevoelens netjes opkropt, maar soms explodeert en onrationele dingen doet. Ze is telkens terug bij af en is vaak een deprimerende verschijning. Je zal je waarschijnlijk behoorlijk aan haar ergeren. Later in de serie heeft ze een relatie met George, wat ook erg moeizaam gaat.

Claire (dochter): Tiener die niet weet wat ze wil doen met haar leven, maar dit nu wel moet beslissen. Probeert vanalles, waaronder ook drugs en foute vriendjes.

Rico (werknemer): Prepareert lijken als beroep en heeft een gezinnetje met Vannessa. Klein pittig mannetje, maar ook vaak het ondergeschoven kindje binnen de onderneming.

8 8 7.5 6.5 8