Lawnmower Man 2: Beyond Cyberspace

In de filmwereld geldt veelal dat vervolgfilms een stuk minder te pruimen zijn dan hun voorganger. Dit tot tegenstelling tot bijvoorbeeld games, waar vervolgen vaak een verbetering van het origineel zijn. In het geval van Lawnmower Man 2 klopt bovengenoemde stelregel voor de volle honderd procent. Deze sequel is werkelijk van een ongelooflijk triest niveau.

Het vreemde is dat de vinger niet eens precies op de zere plek gelegd kan worden, omdat er zoveel van deze plekken zijn. Het acteerwerk is over de gehele linie van een erbarmelijk niveau. Van de oorspronkelijke cast is in deze film dan ook slechts enkel Austin O'Brien nog over. De special effects zijn opnieuw lachwekkend, maar dat was in deel een ook al zo. Het meest storende is nog wel het onnavolgbare verhaal dat werkelijk nergens toe leidt. Ik moest regelmatig met mijn ogen knipperen omdat ik van verbazing in verbazing viel van de nieuw aangekondigde wendingen in de plot.

Een poging tot het verhaal dan maar. Jobe Smith heeft de explosies uit de eerste film (The Lawnmower Man, 1992) weten te overleven en is door een bedrijf gered. Hij wil nu de macht proberen te krijgen over alle computers in de wereld. Een groepje tieners onder leiding van Peter -die we ook reeds kennen uit de eerste film- wil hier een stokje voor steken. Daarom zoeken ze een of andere cybergoeroe op die een stukje hardware heeft dat Jobe's plannen moet verijdelen.

Tot slot nog een persoonlijke anekdote. In de zomer van 2010 reisden mijn vriendin en ik door het Zuidwesten van de Verenigde Staten. In Las Vegas verbleven we in het Planet Hollywood Hotel. Alle kamers hier zijn ingericht met memorabilia uit Amerikaanse films. Onze kamer had als thema Lawnmower Man 2. Uiteraard heb ik een foto gemaakt van de prop uit deze film die we aantroffen. Het betreft de trui die Austin O'Brien's karakter gedurende de hele film heeft gedragen. Benieuwd? Zie de foto hiernaast.

4 2 2 3 2.5

- Twelve Monkeys (science fiction / thriller : 7.5)
- Hollow Man (science fiction / thriller : 6)