Untraceable

In het cybertijdperk moest het er een keer van komen: een seriemoordenaar met een interactieve website. In Untraceable is een psychopaat actief, die zijn moorden life op het internet plaatst. Zijn moordapparatuur is zo ingericht, dat de slachtoffers sneller sterfven naarmate er meer mensen op de site inloggen.

Untraceable

De zaak wordt onderzocht door vrouwelijke FBI-agente en haar team, allemaal cybercops. Op de site wordt eerst een katje om zeep geholpen, maar als de opzet aanslaat, wordt overgeschakeld op menselijke slachtoffers. Als je weet dat de agente, Jennifer March, een alleenstaande moeder is met een achtjarig dochterje, weet je dat vroeg of laat haar gezin ook zal worden bedreigd.

Untraceable werd nogal matig ontvangen. Er was lof voor het goede spel van Diane Lane (als agente Jennifer March), maar veel critici vonden de film hypocriet: Hij lijkt opgezet als een aanklacht tegen de voyeuristische aspecten van internet, maar speelt tegelijkertijd zelf een voyeuristisch spelletje. De nadruk in Untraceable ligt echter meer op suggestieve spanning dan op het tonen van grafisch geweld, en de populariteit van internetfilmpjes waarin ‘echt’ geweld wordt getoond, geeft aan dat hier wel degelijk een heikel onderwerp wordt aangekaart. Zelfs de onthoofding van de journalist Daniel Pearl door moslimextremisten, was in bepaalde kringen populair.

De nadruk op cybertechniek geeft de film een zeker dynamisch aanzien (we flitsen letterlijk door het verhaal), maar maakt de zaken soms ook onoverzichtelijk. Het centrale gegeven, de jacht op de killer, wordt echter helder uitgewerkt, en hoewel we de identiteit van de dader snel kennen, zijn diverse scènes ongewoon spannend. Het is ook een voordeel dat de dader een (althans voor het genre) min of meer geloofwaardig alibi heeft. Untraceable is verder gesitueerd in Portland, Oregon, een van de meest regenrijke, en dus ook groene steden van Amerika. Er wordt uitstekend gebruik gemaakt van de stad en haar geografische en metereologische kenmerken.

Untraceable is een heel aardige thriller, goed voor een avondje spanning, die ten onrechte over het hoofd werd gezien.

7 7 7 7 7

- The Silence of the Lambs (thriller / horror : 7.5)