American Ninja 4: The Annihilation

Tegen betaling van 7 eurootjes wandelde ik tevreden, met een dvd box onder de arm, een grote winkelketen uit. Inhoud van de box: De gehele American Ninja saga!

De eerste film die ik probeerde was (logischerwijs) het eerste deel. Toegegeven, ik was straalbezopen toen ik die bekeek, maar dan nog maakte de film bar weinig indruk. Met wat minder bier op deed ik ezeltje prik met de box in kwestie en zette ik naar aanleiding van deze aselecte keuze het vierde deel op: American Ninja 4: The Annihilation.

Twee field agents die voor een of andere Amerikaanse dienst werken, worden erop uitgestuurd om krijgsgevangen Amerikanen te redden uit de klauwen van terroristen ergens in Afrika. Prompt worden ze echter zelf gevangen genomen door de terroristen. Deze dreigen de gevangenen een voor een te executeren als ze hun zin niet krijgen, dat wil zeggen: Ze willen harde US dollars zien. Bovendien hebben deze (Islamitische) slechteriken plannen om New York op te blazen met hun geheime wapen; hoe visionair!

Enfin, het komt aan op een Zen-achtige dude -je kent het type wel- die les geeft aan arme kindertjes, maar tevens enorm reet kan trappen, die zijn Amerikaanse broeders moet gaan redden. Na wat gesteggel neemt hij zijn verantwoordelijkheid en trekt hij zijn ninjapak aan. Verstandig, daar de terroristen ook ninja's in dienst hebben. En iedereen die anderhalve ninjafilm gezien heeft weet: Alleen een ninja kan een ninja doden...

Ik kan er vrij kort over zijn: Hier is geen sprake van een al te beste film en dat is best vreemd, want de prent heeft dezelfde ingrediënten als andere ninjafilms die ik wel te pruimen vindt. Zo is de actie net zo ongeloofwaardig en belabberd, terwijl zaken als fatsoenlijke acteerprestaties en een aardig script ook al absent zijn. Het verschil is echter het feit dat om deze film nauwelijks valt te lachen. Het is simpelweg een slechte actiefilm op zijn Amerikaans. Met ninja's dat wel, letterlijk in alle kleuren van de regenboog zelfs, maar de ninja actie is weinig cool. De ninja typerende trucjes zijn praktisch afwezig en dat zijn gemiste kansen. Als je dan toch een film maakt over een terreurorganisatie met ninja's in dienst, pak dan wat meer uit. Het is door het aardige actiegehalte dat de film nog een 4 scoort bij mij, maar vermaken doet de film bijna niet.

5 3 5 3 4

- RoboCop (actie / science fiction : 8)
- Natural Born Killers (actie / speelfilm : 7.5)