8MM

De privédetective Tom Welles krijgt een eigenaardig verzoek: in een kluis van een zojuist overleden Multimiljonair is een 8 mm filmpje aangetroffen, waarop te zien is hoe een jonge vrouw op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht. De weduwe van de overledene vraagt aan Tom of hij de echtheid van het filmpje wil onderzoeken. Tom komt achter de identiteit van het meisje, en ontdekt dat zij, zoals veel anderen, op goed geluk naar California is afgereisd, in de hoop carrière te maken in Hollywood. Via een verkoper van seksartikelen, komt Tom op het spoor van de mensen die het bewuste filmpje gemaakt hebben.

Snuff movies - dat wil zeggen filmpjes waarin de getoonde martelpraktijken niet in scène zijn gezet, maar echt werden uitgevoerd - heten officieel een urban legend te zijn, dat wil zeggen dat ieder bewijs ontbreekt dat ze werkelijk bestaan. In 8MM draagt regisseur Joel Schumacher duidelijk een andere boodschap uit. Hij leidt ons aan de hand van Tom Welles langs de donkerste uithoeken van de seksindustrie en laat niet na ons deelgenoot te maken van zijn walging. Uiteindelijk wordt het Welles te veel en als hij ontdekt dat de schuldigen door de mazen van de wet zullen glippen, neemt hij het recht in eigen hand.

In het oorspronkelijke scenario van Andrew Keven Walker (die ook Se7en schreef), was het personage van Tom Welles een soort yup, iemand die een gemakkelijk en succesvol leventje leidde, maar via een toevallige vriendschap met de eigenaar van een seksshop, in aanraking kwam met de duistere kant van het bestaan, en daardoor ook met de duistere kant van zijn eigen persoonlijkheid. Dergelijke subtiliteiten vinden we in de film niet terug. Welles is een brave huisvader (die alleen een beetje vaak op pad is) en zijn burgermansmoraal wordt afgezet tegen de totale verdorvenheid van gevoelloosheid van de wereld van de pornografie. De boodschap lijkt wel dat iedereen die weleens een pornofilmpje opzet stiekem van snuff movies houdt.

In het eerste uur werkt 8MM nog redelijk omdat Schumacher het tempo er goed inhoudt en je als kijker niet te veel tijd krijgt om na te denken over datgene wat je krijgt voorgeschoteld. Daarna zakt echter het tempo in en wordt de sentimentaliteit en het opgeheven vingertje steeds vervelender. Welles voert om de haverklap telefoongesprekken met zijn vrouw die thuis op hem zit te wachten (met de baby op schoot), en je vraagt je ook af waarom hij dat filmpje niet gewoon in het laboratorium laat onderzoeken op echtheid.

8MM is een onwaarschijnlijke, bij vlagen vrij onaangename thriller. Het acteerwerk helpt een beetje. Cage is even expressieloos als anders, maar Gandolfini en Stormare zetten geroutineerd een paar geflipte geesten neer en Joaquin Phoenix is vermakelijk als verkoper in een seksshop.

6.5 6.5 5 3 5

- The Silence of the Lambs (thriller / horror : 7.5)
- The Horseman (thriller / horror : 7)