Two Mules for Sister Sara

In een opwindende openingsscène, redt een zwerver, gespeeld door Clint Eastwood, een jonge vrouw die door drie bandieten dreigt te worden verkracht. Tot zijn verbazing blijkt de vrouw, nadat ze zich heeft aangekleed, een non te zijn. We zijn in Mexico en de twee blijken iets gemeen te hebben. Het land wordt bezet door de Fransen en de zwerver is een huurling, die een afspraak heeft met het verzet om voor hen een klusje op te knappen. De non wordt door de Fransen gezocht omdat ze sympathiseert met het verzet. Samen besluiten de twee door de woestijn te trekken, op zoek naar de Juaristas, de verzetsbeweging.

Two Mules for Sister Sara was de tweede van in totaal vijf films die Eastwood draaide met Don Siegel en wordt door sommigen gezien als een mislukking. De openingsscène is plots en gewelddadig, en aan het slot worden we getrakteerd op een massale actiescène, waarin Clint bijna een compleet regiment Fransen opblaast, maar daar tussenin gebeurt niet zo heel veel. Dat wil zeggen: er gebeurt niet veel waar liefhebbers van Eastwood op zitten te wachten.

Clint blaast een brug op en er is een ontmoeting met Indianen waarbij hij gewond raakt, maar voor het overige is het lange middenstuk van Two Mules for Sister Sara in de eerste plaats een komedie. Als zodanig werkt de film vrij goed: het is grappig om te zien hoe een ruige cowboy, die last krijgt van zijn hormonen, alle mogelijke moeite doet om zich te beheersen, en vervolgens vaststelt dat de aardige non zich allesbehalve voorbeeldig gedraagt: ze rookt, drinkt, vloekt en flirt dat het een aard heeft. Aan het slot volgt er echter een bizarre onthulling, die al het voorafgaande in een vreemd daglicht stelt, en de film een beetje ridicuul maakt. Ik zal die wending hier niet verraden.

Zuster Sara zou oorspronkelijk worden gespeeld door Elizabeth Taylor, maar ze trok zich op het laatste moment terug. Shirley MacLaine bleek een uitstekende vervangster, maar ze lag voortdurend overhoop met regisseur Siegel. Two Mules for Sister Sara werd opgenomen op locatie in Mexico (dus niet in Almeria, zoals de meeste westerns uit die dagen). Als cameraman werd Gabriel Figueroa aangetrokken, die bekendheid genoot dankzij zijn werk voor de legendarische regisseur Luis Buñuel. Zijn fotografie van de zongeblakerde Mexicaanse landschappen is vaak adembenemend. Het werken in de hitte viel de meeste betrokkenen zwaar. Eastwood liet weten dat hij nu wel genoeg had van het werken in de woestijn. MacLaine zweette zich een ongeluk in haar religieuze gewaad en liep vervolgens een zware zonnebrand op die in het ziekenhuis moest worden behandeld.

Two Mules for Sister Sara is een ongewone western. Traag, met veel aandacht voor karaktertekening, en relatief weinig actie. De film is ook vrij grappig, met pittige dialogen en een vaak nogal dubbelzinnige ondertoon. Eigenlijk is dit één van de betere films van Eastwood, maar fans komen wellicht bedrogen uit.

7 7 7 7 7

- ...continuavano a chiamarlo Trinità (humor / western : 7)
- Der Schuh des Manitu (humor / western : 7)