Ragazza tutta nuda assassinata nel parco

Nb. Spoilers
Een kerel die net een lijfverzekering ter waarde van $ 1 miljoen heeft afgesloten wordt vermoord gevonden op de kermis. Dit is de eerste scène die volgt na de credits, maar voordat deze het scherm afrollen is er een fragment dat van grote importantie is. Dit heeft plaats in Berlijn 1945, waar de WOII op zijn einde loopt. Een Nazi blaast een moeder en kind op met een bom. De man wie een ritje in het spookhuis fataal werd is de voormalig Nazi in kwestie.

Ik vertel het maar even simpel, doch de film doet voorkomen alsof het allemaal erg ingewikkeld in elkaar zit. Feit is dat ik de zwart-wit pre credit sequence alweer goeddeels was vergeten totdat de onderzoekende smeris, gespeeld door Adolfo Celi, er weer mee komt aanzetten. Enfin, de moordenaar is het jochie, die dus de aanslag overleefde, die jaren later zijn wraak uitoefent. Hij spoort niet helemaal en vermoordt nog wat vrouwen uit het gezin van de voormalig Nazi.

Dan speelt er ook nog de kwestie van het verzekeringsgeld, maar hoe dat precies zit kan ik je niet uitleggen. Hiervoor heb ik niet goed genoeg opgelet. En ik ga de film echt niet nog een keer kijken. Enfin, het is een van de problemen van deze giallo, die voor een matige film veel te moeilijk doet; of althans een overschot aan intriges in de plot verweeft.

De titel van deze film is ronduit slecht gekozen. Hoewel ze verwijst naar een van de betere scènes in de film, slaat het nergens op om de film zo te noemen. De film heeft nog een aantal andere goede scènes, zoals de pre credit sequence waaraan ik reeds memoreerde. Zoals het een giallo betaamt worden bovendien de thriller aspecten en seksscènes niet vergeten. Voorts tillen met name Pilar Velázquez en Adolfo Celi het acteerwerk naar een acceptabel niveau. De film hoeft het wat dat betreft niet te hebben van hoofdrolspeler Robert Hoffman die er vrij weinig van bakt.

Ik heb me niet geërgerd aan deze film, maar heb me ook niet geweldig vermaakt. De film ontbeert het vernuft, de spitsvondigheden en vooral ook de gekke zijwegen die collega gialli zo leuk maken. Een handvol elementen daar gelaten is Ragazza tutta nuda assassinata nel parco een vrij matige affaire. Tuin er in elk geval niet in om de film op te zetten naar aanleiding van de sensationele titel.

5 6 5 5 5

- Naked Lunch (thriller : 8)
- Tenebre (thriller / horror : 7.5)