Darkman II: The Return of Durant (Darkman 2)

Robert G. Durant is in de eerste Darkman film op brute wijze om het leven gekomen tijdens een helikopterongeluk. Toch blijkt hij in dit vervolg nog te leven. Opnieuw heeft hij plannen om de grootste misdaadbaas van de stad te worden; dit keer door een monopolie op de wapenmarkt te krijgen. Als Peyton Westlake alias Darkman lucht krijgt van de plannen van Durant, besluit hij hem wederom uit de weg te ruimen. Zijn opponent heeft echter allerlei snode plannen, waarbij Darkmans spaarzame vrienden om het leven worden gebracht. Bovendien heeft Durant een groep capabele lijwachten om zich heen verzameld. Darkman weet met zijn maskers, die nog immer slechts 99 minuten intact blijven, echter te infiltreren in de organisatie van Durant. Zal het hem deze keer wel lukken voorgoed met zijn aartsvijand af te rekenen?

Sam Raimi, regisseur en bedenker van de eerste Darkman, heeft het stokje doorgegeven aan een andere regisseur (Bradford May). Ook hoofdrolspeler Liam Neeson heeft niet getekend voor een vervolg op de redelijk succesvolle eerste film. Deze keer mag Arnold Vosloo opdraven als de gemaskerde en getormenteerde antiheld. Als tegenstander Robert G. Durant is Larry Drake opnieuw opgetrommeld, hetgeen zeker als verstandige en geslaagde zet gezien mag worden.

Hoewel zowel de regie van Raimi als het acteerwerk van Neeson gemist worden, is Darkman 2 alles behalve een slecht vervolg. Buiten deze zaken is er namelijk bar weinig veranderd aan de opzet. Vaak is een vergelijkbare prequel een veeg teken dat de inspiratie ver te zoeken was. In dit geval wordt er echter een eenvoudige doch vermakelijke actiefilm geboden, die meer van hetzelfde is, zonder dat het gevoel van gemakzucht zich op weet te dringen. Als je de eerste film met plezier hebt gekeken, kun je je met gerust hart aan het vervolg wagen. Nog niet genoeg van Darkman? In 1996 verscheen deeltje drie, getiteld Darkman III: Die, Darkman, Die.

6 5 7 5 6

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)