Predator 2

De eerste Predator film, met Arnie, speelde zich af in de jungle van Midden-Amerika, de vervolgfilm, zonder Arnie, heeft een heel andere setting: de jungle van de moderne Noord-Amerikaanse grootstad. Arnie wordt vervangen door Danny Glover, de zwarte helft van het duo speurneuzen uit Lethal Weapon (de blanke helft was Mel Gibson), en een betere acteur dan Schwarzenegger, maar weinigen zullen Predator 2 bekijken voor de acteerprestaties.
Een zwiepende camera smijt ons ogenblikkelijk midden in een gang-war in Los Angeles: de Jamaicanen strijden tegen de Columbianen, de Columbianen tegen de politie, en de politie tegen alles en iedereen. De Jamaicanen lijken uiteindelijk de grote winnaars, maar dan daalt er een geheimzinnig wezen neer in hun midden, dat op genadeloze wijze begint huis te houden. De harde cop die de leiding heeft over het onderzoek - Danny Glover dus - weet geen chocola te maken van de talloze lijken die hij aantreft, ondersteboven opgehangen, uitgebeend en leeggebloed. Om het nog ingewikkelder te maken, is er ook nog een geheimzinnige FBI-agent die hem op zeer hinderlijke wijze voor de voeten komt lopen.
Predator 2 is een geheel andere film dan het origineel, en dat is uiteraard geen slechte zaak. Maar anders is niet altijd beter. Zo hinkt de film te veel op twee gedachten. Er is volop actie, en de actie is behoorlijk bloedig, maar de vormgeving en het acteerwerk passen eerder bij een hyperactieve komedie in de stijl van de jaren tachtig: in bijna alle scènes wordt geschreeuwd of gescholden, en bijna alle acteurs huppelen en springen alsof ze zwaar aan de coke hebben gezeten (wie weet …). Ook afgezien van de dialogen is de film uiterst luidruchtig: het regent explosies, complete gebouwen worden gesloopt, en bij iedere schietpartij sneuvelen tientallen glazen gevels.
Danny Glover houdt zich dapper staande in de chaos, maar je merkt dat hij liever was thuisgebleven bij moeder de vrouw. De gesjeesde Gary Busey voelt zich veel beter op zijn plaats als FBI-agent met een graad in de natuurwetenschappen (hij wel), die de predator levend wil vangen, maar het is Bill Paxton die de show steelt, als geflipte nieuwkomer op het politiebureau, die vast overtuigd is van zijn eigen superieure kwaliteiten … op alle mogelijke gebieden . Zo denkt hij ook dat geen vrouw hem kan weerstaan, totdat hij op pijnlijke manier op zijn plaats wordt gezet door Maria Conchita Alonso (leuke scène!).
Predator 2 is best een aardig tussendoortje, de actie is spectaculair en de openingscène (de massale schietpartij tussen Jamaicanen, Columbianen en politie) is een voltreffer. Ook neemt de film zichzelf niet al te serieus (wijze beslissing), maar is het is allemaal nogal chaotisch en onsamenhangend. En we missen Arnie ook een beetje.

6.5 6.5 6 5 6

- Black Death (actie / horror : 7)
- Ghosts of Mars (actie / horror : 6.5)