The Fighter

De eerste scène van deze Filippijnse productie is, in al zijn überslechtheid, meteen een pareltje. Acteur Richard Norton, op dat moment 37 jaar oud, speelt Ryan Travers, een klein kind dat zichzelf in de nesten werkt. Het feit dat dit gewoonweg serieus gebracht wordt, alsof het niet opvalt, deed me in lachen uitbarsten. Hoe dan ook, het 'kind' doodt per abuis iemand tijdens een uit de hand gelopen gokpartijtje. Nog geen drie seconden na dit feit is de politie ter plaatse om hem in te rekenen. Ryan moet de bak in en ziet er hetzelfde uit als hij jaren later wordt vrijgelaten. Ik weet niet hoe het staat met het Filippijnse gevangenisstelsel, maar als ik deze film mag geloven werkt een hechtenis aldaar beter dan het gemiddelde kuuroord.

Ryan's ouders zijn trouwens ooit bruut opgeblazen door de mafia. Terug uit de nor gaat hij wonen bij zijn zus en een oude huisvriend. Deze heeft echter een gokverslaving en wordt ook al door gangsters om zeep geholpen. Ondertussen komt onze blanke vriend (met een belachelijke mat in zijn nek) erachter dat werken in een Filippijnse haven weinig centen oplevert. Gelukkig is hij goed in knokken en daar zijn de Filippino's wel fan van. Er valt bakken met geld te verdienen voor Ryan, die bloedig gevecht na bloedig gevecht aflevert.

Ryan gaat (uiteraard) op een gegeven moment in training bij een oude, wijze, kerel. Er staat namelijk een gevecht op het programma met de wereldkampioen kickbocksen. Waar Mohammed Ali het in de 'Thriller of Manilla' het aan de stok had met Joe Frazier, gaat Ryan Travers in de 'Killer of Manilla' Benny Urquidez te lijf. De mafia is echter niet zeker van hun zaak en kidnapt tijdens het gevecht Ryan's zus, om hem zo te bewegen het gevecht te verliezen...

The Fighter is een van de slechtste films die ik de afgelopen maanden heb gezien, maar er valt af en toe om te lachen. Uit de plotbeschrijving kun je vermoedelijk wel afleiden waarom. Het zijn de goedkoopheid, de uitgezeken clichés en de talrijke (slechte) gevechten die voor wat vermaak zorgen. Genoeg is het natuurlijk niet, daarvoor is het veel te armzalig en afgezaagd. Maar op zijn tijd zo'n troepfilm ertussen; daar is niets mis mee.

De film verscheen in Nederland op VHS, uitgebracht door Delta Productions.

3 2 4 3 4

- RoboCop (actie / science fiction : 8)