The Princess Bride

The Princess Bride vertelt ons een verhaal dat door een opa wordt voorgelezen aan zijn zieke kleinzoon. Het gaat over de mooie boerendochter Buttercup die heimelijk verliefd is op haar knecht Westley. Als ze elkaar eindelijk de liefde verklaren, gaat hij op reis om geld te verdienen zodat ze kunnen trouwen. Op zijn avonturen wordt hij echter overvallen door een piraat, waardoor Buttercup denkt dat haar geliefde om het leven is gekomen.

The Princess Bride

Jaren later moet Buttercup met tegenzin met prins Humperdinck trouwen, die het mooiste meisje van het land tot zijn vrouw mag maken. Vlak voor de bruiloft wordt ze echter ontvoerd door een groep bandieten, die haar willen gebruiken voor een plan om oorlog te maken met een ander koninkrijk. De bandieten worden echter achterna gezeten door een gemaskerde man. Deze weldoener blijkt Westley te zijn, maar net als hij en Buttercup weer bij elkaar zijn, steekt Humperdinck hier een stokje voor. Zal het ze dan nooit lukken om gezamenlijk het geluk en de liefde te vinden?

The Princess Bride

The Princess Bride wordt alom gelauwerd. Meestal niet als fantasyfilm, maar juist als romantische speelfilm, en nog veel vaker om zijn komische kwaliteiten. Dat romantiek een groot deel van de speelduur vult, zal ik zeker niet ontkennen. Daar hoef je alleen maar de suikerzoete eerste vijf minuten voor te kijken. Over de kwaliteit hiervan spreek ik me niet uit, die laat ik de liefhebber zelf beoordelen. Wel heb ik een duidelijke mening over de komische noot...... over welke grappen hebben we het? Juist, The Princess Bride zit vol met gezapige humor die ik twintig jaar geleden ook niet grappig had gevonden. Het vreselijke acteerwerk (overacting anyone?) draagt hier ook weinig aan bij. En het is toch een fantasyfilm? Maar jongens, waar is die lekkere fantasy dan? Waarschijnlijk is dit het voorbeeld van een film die je fantastisch vindt als je hem in je jongere jaren hebt gezien (vgl. Labyrinth of The Neverending Story). Maar wie net als ik een goede fantasyfilm verwachtte, zal bedrogen uitkomen.

Naschrift: Ben jij wel een fan van deze film? Leg me dan eens uit waarom.

6 4 5 4 3.5

- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (fantasy : 9)