Paranoia

Helen rijdt bij een race ongeluk haar bolide in de prak. Dit kost een aardige duit die ze zelf mag ophoesten. Na te zijn ontslagen uit het ziekenhuis ontvangt ze een telegram van haar ex Maurice, die haar uitnodigt bij hem langs te komen. Maurice is opnieuw getrouwd en hij heeft Helen drie jaar geleden berooid achtergelaten, maar deze zaken vormen geen belemmering voor Helen; ze heeft een zwak voor hem, sterk als een drug. En blijkbaar is Maurice Helen's moordpoging op zijn persoon vergeven.

Het blijkt echter niet Maurice te zijn die Helen het telegram stuurde, maar zijn huidige vrouw. Deze kan het niet verkroppen dat Maurice vreemdgaat, terwijl hij ook haar rekening plundert. Ze wil Maurice vermoorden, maar denkt hierbij de hulp van Helen nodig te hebben. De vermogende vrouw heeft alvast Helen's enorme schuld afgelost en stelt nog een aardig bedrag in het vooruitzicht, wannneer de klus is geklaard.

Paranoia

Helen hapt toe, maar op het beslissende moment laat ze het afweten. Maurice reageeert snel en steekt zijn echtgenote neer, Het lijk wordt in het meer gedumpt. Hierop wordt het nog spannend om de moord te verdoezelen, vooral daar de dochter van de vermoorde vrouw ten tonele verschijnt...

Op welhaast Hitchcockiaanse wijze weet Umberto Lenzi een film te brengen die zowel een moord mysterie als een psychologische thriller is. Hoe de zaken precies in elkaar steken wordt pas op het einde duidelijk, wat ervoor zorgt dat de film redelijk weet te boeien. Toch is dit niet een film waarbij je continu op het puntje van je stoel zit. Het scenario sprak me niet genoeg aan en ik vind, behoudens Jean Sorel, de rolbezetting hiervoor ook niet aansprekend genoeg.

Toch is duidelijk dat Lenzi, een regisseur die normaliter het geweld niet schuwt, ook zonder al te veel geweld goed uit de voeten kon. Door dit te substitueren met mysterie, karakter uitdieping en erotiek is het ook niet een al te groot gemis. De vergelijking met Hitchcock maak ik dan ook niet enkel om een genre indeling te duiden; dit is een film die de meester ook gedraaid had kunnen hebben ware hij een Italiaan geweest.

6 6 6 6 6

- Naked Lunch (thriller : 8)
- Tenebre (thriller / horror : 7.5)