Forgetting Sarah Marshall

De sukkelige Peter heeft een weinig enerverende baan als muzikant voor slechte televisieseries. Zijn vriendin Sarah werkt in een dergelijke serie, maar verdient in tegenstelling tot Peter vele malen meer geld. Zij heeft dan ook de nodige aandacht van knappe mannen, waardoor het niet lang duurt voordat Peter weer vrijgezel is. Hij is hier helemaal kapot van en zoekt raad bij zijn vrienden. Om Sarah zo snel mogelijk te vergeten geven ze hem de tip om op vakantie te gaan rebounden. Hierop reist Peter af naar Hawaï, waar de allereerste personen die hij ontmoet Sarah en haar nieuwe vriendje zijn. Laverend tussen het verlangen naar zijn ex en de sexy receptioniste Rachel probeert hij er het beste van te maken.

Forgetting Sarah Marshall

Forgetting Sarah Marshall is van de makers van The 40-Year-Old Virgin en Knocked Up. Dit soort comedy ‘nieuwe stijl’ is de laatste jaren zeer populair, getuige de vele releases en ook de goede beoordelingen die op vele sites worden gegeven. Dat deze films minder slapstick zijn en wat serieuzer zijn ingestoken kan mij prima bekoren. Ook het kwalitatief betere acteerwerk en de lagere frequentie plas- en poepgrappen vind ik een goede ontwikkeling. Toch zijn er mijns inziens nog weinig echt toffe producties uit deze nieuwe trend voortgekomen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

Forgetting Sarah Marshall

Helaas mag Forgetting Sarah Marshall zich niet tot het selecte gezelschap van de uitzonderingen rekenen. Redenen hiervoor zijn er te over, maar ik wil me beperken tot een enkele: de van zeer weinig innovativiteit en vernuftigheid getuigende plot. Immers, menig romantische komedie volgt het in de eerste alinea beschreven verhaal bijna volledig. Dat de in de tweede alinea genoemde punten allemaal op Forgetting Sarah Marshall van toepassing zijn wil niet zeggen dat de plot hiermee vergoelijkt kan worden. Ook de spaarzame grappen tussendoor zijn allemaal van het niveau ‘ik moet wel een beetje lachen, maar dit heb ik in die vorige film ook al gezien’. Ook is veel lachwerk nogal gemakzuchtig in elkaar gezet: Sexy yogalerares rijdt over kont van knappe man terwijl zij en hij dit zogenaamd niet door hebben.

Forgetting Sarah Marshall

Wat ik ook erg vervelend vind, is dat het erop lijkt dat een aantal acteurs telkens terugkeert in vergelijkbare films. Vaak niet in hoofdrollen, maar in kleine bijrolletjes. Dit geldt ook voor een aantal acteurs in Forgetting Sarah Marshall. Ik noem bijvoorbeeld Jason Segel, Bill Hader en Jonah Hill. Het lijkt me dat er op deze aardkloot wel meer potentieel goede komedie-acteurs rondlopen. Ach ja, genoeg aan te merken op Forgetting Sarah Marshall dus. Het is zeker niet een van de slechtste komedies die je ooit gezien hebt, maar veel gelukkiger zul je na afloop ook niet zijn.

Forgetting Sarah Marshall

6 6 3 3 4

- High Fidelity (humor / romantiek : 7)