Running Scared

Running Scared

Joey Gazelle is betrokken bij een drugsdeal die overvallen wordt door een andere groep criminelen. Na een dodelijke schietpartij en inspectie van de lijken, blijken de overvallers agenten te zijn. Gazelle krijgt van zijn baas de opdracht het pistool waarmee de smerissen zijn neergeschoten te laten verdwijnen. In plaats van het in een rivier te dumpen, slaat hij deze pistolen altijd op in een geheim compartiment in zijn kelder. Zijn zoontje Nicky en diens Russische vriendje Oleg zijn hiervan getuige.

Running Scared

Niet veel later wordt schiet Oleg met het pistool van Gazelle zijn eigen vader neer en slaat hij op de vlucht. Gazelle weet nog net de kogels uit het lichaam van zijn buurman te verwijderen, maar moet nu als een razende op zoek naar het vuurwapen. Hij is echter niet de enige die in Oleg geïnteresseerd is. Een corrupte smeris probeert de boel te saboteren en wil geld zien om de criminelen te vrijwaren. Gazelle’s superieuren zitten hem ondertussen op de hielen en schieten hem en zijn familie graag overhoop als hij het pistool niet snel terugvindt. Wat volgt is een compleet gestoorde zoektocht door de stad op zoek naar een klein kind en een schietijzer.

Running Scared

Running Scared past in het genre nieuwe actie slash misdaadfilm dat de laatste jaren een vlucht heeft genomen. Kenmerkend element van deze actiefilms nouveaux is het flitsende camerawerk en het gebruik van CGI om de beelden extra jus te geven. Zo zien we regelmatig vertraagde kogels die door objecten heen vliegen, worden vechtpartijen door rondvliegende bloeddruppels extra realistisch in beeld gebracht en draait de camera regelmatig in bijzondere poses om de acteurs heen. Zolang er in dit genre nog geen verzadiging is opgetreden smul ik er behoorlijk van. Zo laat het duo Neveldine en Taylor (o.a. Crank en Gamer) zien dat er veel te genieten valt met de combinatie van actie en humor.

Running Scared

Zoals gezegd doet ook Running Scared hier een duit in het zakje. Hoewel de humor niet de hoofdmoot vormt van deze actieprent, is ze toch zeker wel aanwezig. In dit kader kunnen bijvoorbeeld een bejaarde pimpdaddy wiggah en een pedoseksueel stelletje dat de Amerikaanse perfecte illustreert genoemd worden. Toch is het vooral de flitsende en snelle actie die deze film zo genietbaar maken. De acteerprestaties van de cast dragen bovendien bij aan de beleving van het beland zijn in de harde wereld van Running Scared. Minpunten zijn er ook, met name in de verhalende scènes die de vaart uit de film halen. Ook het einde had mijns inziens stukken beter gekund. Desalniettemin kan ik een ieder die van snelle actie -zonder te vervallen in stupiditeit-  houdt deze film van harte aanbevelen.

7 7 7 7 6.5

- Crank (actie / misdaad : 7)
- The Italian Job (actie / misdaad : 6)