The League of Extraordinary Gentlemen

De actiefilm The League of Extraordinary Gentlemen schotelt ons een alternatieve negentiende eeuw voor, gevuld met superhelden uit de meer moderne mythologie. Onder leiding van Allan Quatermain nemen Captain Nemo, Tom Saywer, The Invisible Man, Dr. Jekyll en nog een handjevol anderen het op tegen The Fantom. Deze supersonische schurk heeft het onzalige plan om Venetië in as te leggen en hiermee een wereldoorlog te ontketenen. De league van helden reist af naar de Italiaanse stad en weet het plan van The Fantom net op tijd te dwarsbomen. Helaas voor de helden bleek het echter slechts om een afleiding te gaan. Hun oorspronkelijke opdrachtgever blijkt samen te heulen met The Fantom. In Siberië werken zij aan een leger van superrobots die ze willen verkopen aan alle grote mogendheden op aarde. Het is aan de league om de fabriek in de ijskoude wildernis te vernielen, voordat de robots geleverd kunnen worden.

The League of Extraordinary Gentlemen

The League of Extraordinary Gentlemen
is een verfilming van de gelijknamige stripheldenreeks van Alan Moore, uitgegeven door DC Comics. Ten behoeve van de film is een volledig nieuw verhaal geschreven, welke niet al te fantastisch is. Ook Alan Moore zelf bleek niet geheel tevreden met de verfilming. Toch is de sfeer die wordt neergezet niet onaardig. Het Victoriaanse Londen, Parijs en Venetië zijn fraai vormgegeven, waarbij vooral de toevoeging van moderne elementen een eigen smoel geeft. Ook de actie steekt prima in elkaar, waarbij een wilde achtervolging door Venetië in een limousine het hoogtepunt vormt. Het is jammer dat de special effects hierbij het realisme omlaagschroeven. Men wil duidelijk laten zien wat er mogelijk is met moderne computertechnieken, maar vergeet dat deze beelden wel levensecht moeten lijken. De plotselinge twist in het verhaal, waarna de setting zich verplaatst naar Siberië doet deze film vervolgens ook geen goed, daar de actie in deze omgeving weinig origineel en inventief is.

The League of Extraordinary Gentlemen

Meest vervelende aan deze film is echter de uitwerking van de karakters. Deze zijn allemaal echte 'mannetjes' met bijbehorende karaktertrekjes, die volkomen onnatuurlijk overkomen. Het voelt hierdoor alsof je moet kijken naar een groep verwende patsers, hetgeen het moeilijk maakt sympathie te krijgen voor de hoofdrolspelers. Ook vijand The Fantom is erg slecht uitgewerkt en gaat nooit echt leven. Zijn rol blijft vooral beperkt tot de achtergrond. The League of Extraordinary Gentlemen is absoluut geen slechte film te noemen en voldoet voor een avondje eenvoudig vermaak. Voor wie op zoek is naar een goede superheldenverfilming zijn er echter voldoende alternatieven op de markt.

The League of Extraordinary Gentlemen

5 5 7 5 5.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)