Bosque de Sombras (The Backwoods)

Twee Engelse stellen zijn op vakantie in de Pyreneeën, in de oude, afgelegen berghut van de oma van een van de mannen. Direct bij aankomst is al duidelijk dat de lokale bevolking het niet zo op vreemdelingen heeft. Wanneer de beide mannen gaan jagen, komen ze bij een verlaten huis uit. Hier zit een jong meisje opgesloten in een soort van varkensstal. Ze blijkt mismaakt te zijn aan haar handen. De mannen nemen haar mee terug, alwaar besloten wordt de politie in te schakelen. Door een auto-ongeluk lukt het ze echter niet de bewoonde wereld te bereiken. Dan komen ze erachter dat de locals op zoek zijn naar het meisje en al weten waar ze is. Ze moeten nu niet alleen proberen het meisje uit hun handen te houden, maar ook hun eigen hachje te redden.

Basque de Sombras is een Spaanse thriller, die bij ons bekend is als The Backwoods. De eerste helft van de film komt langzaam op gang en lijkt zich meer richting een horrorfilm te ontwikkelen. Toch wordt er nooit echte horror geboden. Meer is het een thriller, waarin de spanning zich met name zit in de relatie tussen de beide stelletjes en de lokale Spaanse bevolking. Ook de relaties van de stelletjes zelf en onderling worden echter op de proef gesteld, waardoor de indeling in drama ook niet onvoorstelbaar is.

De kwaliteit van The Backwoods wordt volledig gedragen door Gary Oldman, die een redelijke rol neerzet. Hij wordt omringd door een cast van acteurs die weinig weten te overtuigen. Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik met deze film aan moet. Superslecht is het allemaal namelijk ook niet. Het gevoel dat ik een dergelijke film al vele malen eerder heb gezien en het langzame verhaal, zorgen echter voor een negatieve beoordeling.

5 4 4 3 4.5

- Der Name der Rose (The Name of the Rose) (thriller / drama : 8)
- Red Sparrow (thriller / drama : 6.5)