Slumdog Millionaire

Jamal is een echte slumdog, oftewel een armoedige inwonder van de sloppenwijken van Mumbai. Zijn grote break lijkt nu te komen, nu hij veel vragen goed heeft beantwoord in de spelletjes-show "Weekend Millionaires". Hij heeft geluk gehad met de vragen omdat deze vragen telkens herinneringen naar boven hebben gebracht uit zijn jeugd, waarin hij het antwoord op de vragen zag. Het zijn stuk voor stuk kenmerkende en wrede herinneringen. Het brengt de hardheid en gemeenheid van de slums goed in beeld (niet op een bloedige wijze). Maar zijn armzalige buurt heeft ook wel iets romantisch en moois. Dit komt ook wel voor een groot deel door de verkleuring en lenseffecten die ze toepassen (vergelijkbaar met Le Fabuleux Destin d`Amélie Poulain). Het is ook in deze buurt dat Jamal op jonge leeftijd zwerfmeisje Latika leert kennen: zijn zowat enige liefde. Veel gebeurtenissen in zijn jeugd blijken met haar te maken te hebben. Maar veel gebeurtenissen in het heden ook, zelfs tijdens deze spelletjes-show!

Enigszins moeilijk te classificeren, is Slumdog Millionaire uiteindelijk eigenlijk een romantisch drama. Een soort moderne Romeo & Juliet. Gelukkig is de film gespekt met veel interessante bijverhalen gedurende zijn flashbacks naar zijn jeugd. Deze flashbacks beslaan het grootste deel van de film. Op een mooie en simpele wijze worden omgeving en gebeurtenissen in beeld gebracht. De film boeit gedurende zijn hele speelduur, ook al is het einde misschien wat tranentrekkend. Uiteindelijk hebben wij hier een interessante film, wat misschien wel een mix is tussen Babel, Forrest Gump en Le Fabuleux Destin d`Amélie Poulain (duidelijk he?).

7 5 7.5 7 6.5

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Play (drama / thriller : 8.5)