Doberman Patrol

Roken is slecht voor je, dat blijkt maar weer eens. Chuck Brenner bevindt zich in een winkelcentrum en heeft zin in een peuk, maar leest op een bordje dat roken enkel is toegestaan in toiletgebieden en restaurants. Waarschijnlijk aangezien je op de wc niets hoeft te bestellen, zoekt Chuck de dichtstbijzijnde toiletten op, om aldaar te kunnen paffen. Prompt wordt Chuck overvallen door twee man die hem van zijn duurdere bezittingen ontdoen. Hierbij wordt hij bewusteloos geslagen en aan het gezicht onttrokken; Chuck wordt opgesloten in een toilet. Pas na sluitingstijd wordt hij wakker. Inmiddels is er echter een aantal zeer aggressieve Dobermans losgelaten in het winkelcentrum om potentiële inbrekers af te schrikken. Dit gegeven alleen is uiteraard niet genoeg voor een film: Chuck heeft de reputatie een lakse gozer te zijn, een frequente teleurstelling voor zijn familie, in het bijzonder zijn dochtertje die -ondanks alles-  nog steeds in hem gelooft. Zal Chuck de pop die hij voor zijn dochtertje heeft gekocht aan haar kunnen geven?

Zoals gezegd is Chuck geen ideale schoonzoon. En ook geen ideale kerel in een relatie. De moeder heeft daarom een andere gast in het vizier die als huisvader moet dienen. Deze man fungeert als de ratio van de film. Hij weet dat een vader belangrijk is voor een dochter en besluit op zoek te gaan naar Chuck, als deze niet komt opdagen. De moeder weet hierbij alleen maar te zeuren. Deze scènes vormen uiteraard niet de meest boeiende van de film, maar zijn wel begrijpelijk in het kader van tijdvulling. Het vermaak van Doberman Patrol zit hem uiteraard in Chuck's precaire situatie. James Brolin zet het karakter aardig neer en de dobermans doen redelijk afschrikwekkend aan. Er is ook een aantal herders, doch die weten een stuk minder te overtuigen.

De film doet eigenlijk wat je ervan mag verwachten, maar er wordt mijns inziens ietwat te veel over en weer gesneden tussen hetgene dat boeit en hetgene dat feitelijk totaal niet boeiend is. De prent klokt onder de negentig minuten en dat is, wat mij betreft, dan ook genoeg. Al met al is Doberman Patrol niet slecht, vooral niet voor een tv-film, maar hadden de zijwegen die de film inslaat beter ingevuld kunnen worden.

6 6 6 4 5

- Naked Lunch (thriller : 8)
- Tenebre (thriller / horror : 7.5)