Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

Na een akkefietje met Russische KGB-agenten in de Verenigde Staten, wordt Indiana Jones ontslagen aan de universiteit. Op weg naar de trein ontmoet hij Mutt, die hem vertelt dat Jones oude vriend Ox verdwenen is nadat hij een kristallen schedel heeft gevonden in Peru. Indie gaat samen met Mutt naar Peru om Ox te zoeken. Deze heeft hier in een psychiatrische inrichting gezeten, waar hij door de Russen uit is gehaald. Wel weten Indie en Mutt de schedel te vinden, die door Ox verstopt is. De Russen zijn op zoek naar deze schedel, omdat ze denken dat deze telepatische gaven geeft aan de gebruiker. Helaas worden Indie en Mutt gevangen genomen door de Russen en meegenomen in de jungle. Men weet echter weer te ontsnappen en dieper de jungle in te gaan, op zoek naar een geheime Inca-stad. Hier komt de schedel oorspronkelijk vandaan, daar gebracht door buitenaardse wezens.

Mijn excuses voor de karige samenvatting van het verhaal van deze nieuwe Indiana Jones film, maar het sluit aardig aan bij het matige verhaal dat ons door Steven Spielberg en George Lucas geboden wordt. Met name de toevoeging van vliegende schotels en buitenaardse wezens is mijns inziens een afkalfing van de klassieke serie te noemen. Het niveau van een van de eerdere drie films wordt dan ook nergens gehaald. The Kingdom of the Crystal Skull is daarmee echter niet persé een slechte film geworden, maar van een nieuwe klassieker is absoluut geen sprake. Daarvoor ontbreekt het bovendien aan de humor die de eerdere delen zo kenmerkte. Een echt negatief punt aan deze film zijn de special effects, welke in dit geval niet door de computer zijn gehaald, maar juist old school zijn. Helaas valt hierdoor regelmatig op hoe duidelijk dingen in de studio zijn opgenomen. De jungle, waarin men een achtervolging heeft, ziet er dan ook te nep voor woorden uit. Nieuw in deze film is ook de toevoeging van Indie's zoon Mutt (Shia LaBeouf), die ons bijna letterlijk laat zien dat er nog heel veel nieuwe Indiana Jones films op stapel staan met een nieuwe, jonge Indie in de hoofdrol. Of dat een topper gaat worden, moet nog maar blijken. De comeback van Indiana Jones is echter slechts ten dele geslaagd. Als laatste nog een compliment voor Cate Blanchett. Zij weet als enige een overtuigende acteerprestatie neer te zetten en bevestigt hiermee wederom haar status als een van de beste actrices van de laatste tien jaar.

Links naar de andere Indiana Jones recensies op Filmrecensies.net:

Raiders of the Lost Ark (1981)
Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)