Grandma`s Boy

Alex is 35 jaar oud en is van beroep computerspelletjestester. Hij woont samen met zijn beste vriend Jeff, maar omdat deze het geld van de huur heeft uitgegeven aan hoeren wordt het tweetal op straat gegooid. Jeff gaat bij zijn ouders wonen, terwijl Alex bij zijn oma en haar twee excentrieke, bejaarde huisgenoten intrekt. Dit leidt tot veel aanpassingsproblemen tussen de verschillende generaties. Op het werk zit alles ondertussen ook niet lekker. Wizzkid en übernerd J.P. zit in de laatste fase van ontwikkeling van een nieuw spel dat getest moet worden door Alex en zijn collega's. J.P. is echter volkomen onhandelbaar en daarom is Samantha ingehuurd als projectleider. Alex valt als een blok voor haar, maar is niet de enige. Bovendien heeft hij zijn vrienden niet verteld dat hij bij zijn oma is ingetrokken, maar bij een paar lekkere wijven.

Grandma's Boy is een komedie uit de koker van Adam Sandler. Kenners weten dan voldoende: dat wordt flauwigheid alom. Dat is bij deze film inderdaad het geval. Waar Sandler de laatste jaren nogal eens met matige producties aan kwam zetten (o.a. Anger Management en Punch-Drunk Love), is dit een film zoals we van hem mogen verwachten. Dat wil zeggen dat alle ingrediënten voor een flauwe komedie aanwezig zijn, inclusief zo ongeveer alle acteurs die al eerder met Sandler samenwerkten. Ik kan er niet precies de vinger op leggen waarom Grandma's Boy zo vermakelijk is, maar deze film werkt gewoon. Het overmatige drugsgebruik, de wereld van computernerds (met name J.P.) en zelfs de oma's werken simpelweg op de lachspieren.

5 5 6 5 6.5

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Little Nicky (humor : 8.5)
- Monty Python`s Life of Brian (humor : 8.5)
- Abel (humor / drama : 8)
- Erik the Viking (humor / avontuur : 8)

012345678910

Grandma`s Boy

Grandma`s Boy

Je weet wat je te wachten staat wanneer je er eentje uit de koker van Adam Sandler voor je kiezen krijgt. De plot is altijd simpel: Een of andere sukkel met problemen overkomt die problemen en krijgt op het einde het meisje.

Het Sandler concept is wat succes betreft afhankelijk van de uitvoering. Wat dat aangaat wordt er met Grandma's Boy bovengemiddeld gepresteerd. Wat de film beter doet dan sommige andere Adam Sandler producties, is dat er veel meer geinige personages in zijn gestopt dan gemiddeld het geval. Dit gegeven verhoogt de hoeveelheid grappen aanzienlijk vergeleken met films als The Benchwarmers of Big Daddy.

Bovendien zijn de settings voor deze film een veel rijkere voedingsbodem voor grollen. Hierbij worden de uiteenlopende personages die van enige importantie zijn goed voorzien van lach triggerende kwaliteiten, hetgeen dikwijls een manco is in het Sandler 'genre' dat het vaak op één enkele gast laat aankomen. Nochtans laat de grappige bedoelingen hebbende Rob Schneider wederom volledig koud als komiek. Gelukkig komt hij in het stuk slechts een minuut (of zo) voor. David Spade is trouwens ook niet best in cameootje als nichterige veganist.

Kort gezegd is hier sprake van sex, weed and videogames; wat overigens een veel betere titel was geweest dan Grandma's Boy. Maar helaas vonden de makers het belangrijker om het geriatrische aspect van deze rolprent prominent een plaats te geven in de titel; de oma's Ik ben nog nooit een grappige oma tegengekomen. Hoewel het hier drie grappende grootmoeders betreft, hoef ik ze sowieso niet te ontmoeten. In het echte leven niet, maar ook niet op een beeldscherm. Maar dat zijn de negatieve uitzonderingen. De rest van de acteurs weet er grappigerwijs wel het een ander van te bakken.

Er valt redelijk wat te lachen om deze film, die wegens het formule film zijn, alle onvoorspelbaarheid mist. Derhalve is een voldoende niet meer dan verdiend, doch zit er tevens niets meer in.

Vette tracks zijn er van Aphex Twin (Windowlicker) en Kool Keith, samen met Kutmasta Kurt, die tijdens de aftiteling de film op geheel eigen wijze samenvat met Grandma's Boyee.

5 6 7 4 6