Nacho Libre

Nacho is een blanke Mexicaanse monnik, werkzaam in een weeshuis. Omdat hij eigenlijk best wel een faler is, mag hij maar weinig religieuze taken op zich nemen. Wel mag hij met een schamel budget maaltijden voorschotelen voor de kinderen. Zijn echte passie is echter gemaskerd worstelen. Omdat dit niet mag van het geloof, kan hij zijn hobby niet bezigen. Wanneer hij weer eens een ranzige maaltijd maakt, besluit hij dat de kinderen beter verdienen. Stiekem gaat Nacho toch aan het worstelen, samen met een zwerver die ook wel een robbertje kan vechten. Het vreemde tweetal blijkt echter enorm slecht te zijn. Toch krijgen ze geld voor hun verliezende wedstrijden, waardoor ze door blijven zetten. Helaas blijkt ook Encarnación, een non waar Nacho verliefd op is, weinig van zijn worstelactviteiten te houden. Toch zet hij samen met zijn vriend door om genoeg geld te verdienen om het weeshuis uit de penarie te helpen.

Acteur en zanger Jack Black heeft begin 21e eeuw toch wel een paar topdingen weten te presteren. Ik noem zijn films High Fidelity, Shallow Hal en School of Rock en uiteraard zijn geniale band Tenacious D (samen met Kyle Gass). Objectief over de beste man ben ik absoluut niet, maar ook ik bemerk dat de klad erin geslopen is. In King Kong was hij nog wel te pruimen, maar bagger als Envy en nu dit vreselijke Nacho Libre zorgen ervoor dat zijn cv met rasse schreden slechter wordt. In laatstgenoemde film zitten feitelijk maar twee humoristische stukken en dat is wanneer Jack Black gaat zingen. Dan komen zijn kwaliteiten echt naar boven en zien we waarom hij echt een leuke acteur kan zijn. De rest van Nacho Libre is behoorlijk bedroevend. Het is het standaard komedie-stramien, waar niet vanaf wordt geweken, inclusief de romantische verplichtingen. Kortom, een volledig voorspelbare film, waarom niet gelachen hoeft te worden. Jack Black zou beter moeten kunnen.

6 4 3 4 3.5

- Caddyshack (humor / sport : 7)
- Dodgeball: A True Underdog Story (humor / sport : 6.5)