Eyes Wide Shut

Volgens mij had Stanley Kubrick allerlei van die softerotische films gekeken en gedacht " Dit kan ik beter! " toen hij aan de slag ging met Eyes Wide Shut . Er is heelveel bloot te zien in deze film. De titel van de film heeft met vreemdgaan te maken en hoe een relatie kan blijven voortgaan terwijl er allerlei gedachtes en wensen zijn om vreemd te gaan. En hoe men de partner kan vertrouwen terwijl dit niet terrecht is. Alles zeer vermakelijk gegoten in de Kubrick-stijl (let ook op de muziek!). Wat de film goed maakt, zijn de absurde en geinige gebeurtenissen die in de film gebeuren. Een aantal hiervan noem ik hieronder. Maar als je de film nog gaat zien, raad ik aan dit NIET te lezen!

Je kan dit beter niet lezen als je de film nog gaat zien!
Kidman en Tom zijn getrouwd. Na het smoken van een joint, vertelt Kidman tegen Tom dat zij ooit een hele attractieve man had ontmoet en bereid was om met die man vreemd te gaan als ze daartoe de kans had gekregen. Tom is doktor en moet na dit verontrustende gesprek 's avonds weg om familie van een gestorven patiënt te steunen. Als hij hier aankomt begint de dochter van de gestorven man hem te zoenen. Hij weerstaat dit echter. Op weg naar huis sleurt een hoertje hem haar appartement binnen. Dit weerstaat hij maar net. Dan gaat hij naar een jazzclub waar een vriend van hem optreedt. Die vriend van hem vertelt dat hij later op de avond geblinddoekt in een paleis gaat optreden waar grote sexorgies worden gehouden. Tom wil hier absoluut heen maar moet zich met masker en cape verkleden om binnen te komen. Het wachtwoord krijgt hij van zijn vriend. Eenmaal middenin de orgie gaat hij echter ook niet vreemd. Dit meer omdat hij er de kans niet toe krijgt. Als hij 's morgens vroeg thuis komt, vertelt Kidman dat zij een nachtmerrie (of was het een droom, of ooit werkelijkheid?) had waarin ze met heelveel mannen vreemd ging. Realiserend dat ze beiden fout bezig zijn, besluiten ze om hun relatie weer op het rechte pad te krijgen.

8 8 8 7 7.5

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Play (drama / thriller : 8.5)