Bad Day on the Block (Under Pressure)

Lyle Wilder (Charlie Sheen) is een onverschrokken brandweerman die vanwege zijn heldhaftigheid met recht de titel 'brandweerman van het jaar' mag dragen. Dit is echter zo'n beetje het enige positieve dat we van Lyle kunnen zeggen. Het privéleven van de gescheiden Lyle loopt niet echt lekker. Om een lang verhaal kort te maken: Dit komt omdat Lyle een psychopaat is. En die kun je maar beter niet als buurman hebben, vooral niet als hij op het punt staat om volledig door te draaien...

Bad Day on the Block, oftewel Under Pressure, heeft slechts een plus: Charlie Sheen die een psychopaat speelt. Het is nu niet dat Sheen dit op heel erg overtuigende wijze doet, doch het brengt een hoop vermaak met zich mee. Sheen's personage Lyle Wilder -een racistische, gewelddadige psychopaat met een kort lontje- doet in wezen al de helft van het werk. Het dient echter gezegd: Sheen zet een memorable vertolking neer.

Wanneer Wilder niet de sfeer aan het verpesten is, of angst aan het zaaien is bij zijn buren, dan ligt de focus op die buren. Dit is een verschrikkelijk modelgezinnetje, waarvan met name de moeder zich op zeer irritante wijze weet te onderscheiden. Vooral haar Oprah-achtige antwoorden op elk probleem of dilemma deden bij mij de haren recht overeind staan. Ik hoopte dan ook dat de psycho buurman hen zou afslachten zoals hij een aantal andere onfortuinlijke sukkels vroegtijdig de dood injoeg, maar dat gebeurde dus niet. Het was hopen tegen beter weten in, want deze film gebruikt plotmechanismes die zo oud zijn als de weg naar Rome. Qua verhaalontwikkeling gebeurt er dan ook werkelijk niets verrassends en moeten we het doen met karrevrachten aan afgezaagdheden.

Het is slechts dankzij Sheen's vertolking en - personage dat de film überhaupt valt uit te zitten. Zodra de man namelijk uit beeld is, is de film werkelijk te bedroevend voor woorden.

5 5 5 3 4.5

- Naked Lunch (thriller : 8)