Mindhunters

Profilers zijn mensen die de gedachtengangen van serialkillers proberen te achterhalen en ontleden om zo te kunnen voorspellen wat de volgende move van de serialkiller zal zijn en dit proberen te stoppen. Hier hebben wij er 7 van. Hun laatste test voor het afronden van hun opleiding, is het achterhalen van de serialkiller op een onbewoond eiland waar een nepstad is opgebouwd. De serialkiller hier wordt door hun leraar gespeeld en de leerlingen moeten hem zien te pakken voordat ie allerlei plastic poppen weet te vermoorden in de simulatie. Maarrrrrr... al gauw wordt een van de profilers gruwelijk vermoord en ze realiseren zich dat er zich een echte serialkiller tussen hen bevindt en dat het geen simulatie meer is! Iedereen verdenkt iedereen binnen de groep. Een voor een worden ze vermoord.

In dit soort films is het altijd onmogelijk om zelf te beredeneren wie de dader is. Het enige wat je zeker weet is dat het diegene zal zijn waar je het het laatst van verwacht. En wat dit betreft wijkt deze film niet af van het cliché. Maar dat maakt niet zoveel uit, want het is een thriller en die hoeven niet persé orgineel te zijn als ze maar spannend zijn.

De spanning weten ze enigszins op te bouwen. Ik ken veel films waar dit beter gedaan is, maar hier is het niet onaardig gedaan. "Middelmatig", dat is het goede woord! Het grappige aan de film vind ik de aparte manieren waarop de mensen doodgaan! Een persoon krijgt bij zijn benen vloeibare stikstof gespoten (zeer koud!) en stukken vlees brokkelen van hem af. Verder merk je aan alle kanten dat het een enorme Hollywood-productie is.

7 5 6 4 5

- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)
- Vertigo (thriller / misdaad : 8.5)