Phantasm

Aan het worden van een ouwe lul zitten niet heel veel voordelen, behalve dan dat je een zin mag beginnen met 'vroeger'... Vroeger, toen ik nog een snotneus was en in de videotheek nog Betamax-banden te huur waren, toen verslond ik vele horrorfilms. Denk hierbij aan films als Driller Killer, The Cannibal HolocaustHellraiser en uiteraard The Texas Chainsaw Massacre. De videotheekeigenaar was een vrij toffe gast, nu ik er zo over nadenk. Hij was namelijk degene die mij en mijn vrienden als broekies op alle culttitels in het griezelgenre wees. Pedagogisch verantwoord was het wellicht niet om minderjarige gastjes met dergelijke, expliciete films naar huis te sturen, maar ik ben hem er nog dankbaar voor.

Een horrorfilm die we steeds opnieuw huurden was Phantasm. Zo nu en dan dook deze film weer in mijn geest op, maar ik had hem al zeker vijftien jaar niet meer gezien. Gelukkig ligt het Betamax- en Video2000 tijdperk ver achter ons en is het hedentendage, via internet, niet zo moeilijk om deze film te bemachtigen. In sommige gevallen vind ik het geen reet meer aan, wat vroeger cool was. Zo vielen mijn ogen onlangs weer eens op -de must om te zien in de brugklas- Faces of Death, maar dat blijkt bij nader inzien een behoorlijk saaie (en barslechte) aangelegenheid. Voor Don Coscarelli's Phantasm gaat dat echter niet op. Ik vind de prent nog steeds vrij indrukwekkend. Het betreft hier, behoudens het acteerwerk, namelijk simpelweg horror van een hoger niveau.

Phantasm parasiteert erg op de sfeer, die perfect wordt neergezet. De settings en de muziek zijn uitstekend, terwijl de rudimentaire effecten hun werk naar behoren doen. Wat opvalt is dat de film niet grossiert in simplistisch effectbejag. De dosering van schrik en bloed is perfect te noemen.  Effectieve horrorprincipes worden niet overboord gegooid, maar aangewend onder het mom van less is more, hetgeen hier dus behoorlijk effectief werkt. De geboden griezeltaferelen zijn werkelijk memorabel en The Tall Man is een horrorfiguur die zeer tot de verbeelding spreekt. De plot is er een die vrij origineel is en daar mag je je handen, bij een horrorfilm in ieder geval, bij dichtknijpen. In conclusie -en ter voortzetting van het missiewerk van de vermelde videotheekeigenaar- kan ik enkel melden dat je de film nodig moet gaan zien, indien dat nog niet gebeurd is.

7 5 8 7 7.5

- Koroshiya 1 (Ichi the Killer) (horror / misdaad : 8.5)
- Blood Sucking Freaks (horror : 8)