The Great St. Louis Bank Robbery

Op feiten gebaseerde misdaadfilm waarin een vrouwenhater, een onbetrouwbare homo, een claustrofobische sukkel en een student met een beurs vanwege zijn hardloop-capaciteiten een bank in St. Louis gaan beroven. Wat er nu zo great aan de bankoverval is, is me volslagen onduidelijk. Groots wordt het namelijk niet aangepakt. Bovendien loopt de klus in de soep. Reservoir Dogs, zou je kunnen denken, maar die film is stukken boeiender. En beter.
Bij deze goedkope misdaadfilm schort het aan van alles. Hetgeen de prent het meest opbreekt, is de rommelige opzet. Ook bij deze heist-film is het zo dat er buitensporig veel aandacht is voor de voorbereiding van de klus. Hoewel de karakters hierbij wel aardig gedefinïeerd worden, weet dit alles maar matig te boeien. We zien het kwartet bij elkaar komen en de overval dus beramen. De labiele zus van een van de dieven (tevens ex-vriendin van de student) dreigt echter roet in het eten te gooien. Hierop gooit de vrouwenhater, die nog steeds worstelt met een bizar moeder-complex, de jongedame een meter of twinitg naar beneden. Daarna krijgen we eindelijk de overval te zien, wat voor enige actie zorgt.
Ik geloof best dat deze film op een echte mislukte bankoverval gebaseerd is, want met vier van zulk soort gasten aan het roer mag het niet bevreemden dat de klus uitdraait op een fiasco. Hoe het ook zij, deze film is niet veel soeps. Aanraden zal ik hem daarom ook zeker niet, maar er zijn slechtere films in het genre te bedenken. De muziek is bijvoorbeeld wel aardig en een jonge Steve McQueen is bezienswaardig in de hoofdrol.
Detail: De agenten in deze film zijn dezelfde als degenen die de overval in het echt meemaakten. Wel zo goedkoop natuurlijk.

4 5 5 6 4.5

- Scarface (misdaad : 10)