Naqoyqatsi

Het is vrij triest om te constateren dat Godfrey Reggio ooit een goed idee (Koyaanisqatsi) had, maar een kleine twee decennia later uit pure armoede wederom met hetzelfde aan de slag gaat. Toen Francis Ford Coppola zich nog met de 'qatsi's' bemoeide was er in elk geval sprake van kwaliteit en originaliteit. Ik vermoed dat hier een cruciaal causaal verband te trekken valt. Dit Naqoyqatsi, dat het zonder Coppola doet, mag namelijk nog niet in de schaduw van het de eersteling uit de trilogie staan. Hier is slechts sprake van een volstrekt onboeiende, onsamenhangende verzameling beelden die nergens de geest verrruimt of aanzet tot reflectie.

Deze 'film' doet nota bene zijn werk niet eens als achtergrond-televisie. Als je er ook maar iets te intensief naar kijkt, zul je je gaan ergeren.Technisch is de film anders dan het origineel, maar zeker niet beter. De frequente computeranimaties doen uiterst amatateuristisch aan en lijken meer het werk van een nerd die aan het oefenen is op zijn computer, dan dat ze bedoeld zijn als ingrediënten voor een 'qatsi'. Bovendien weten deze op geen enkel vlak iets toe te voegen aan het concept. Dit geldt evenzo voor de kleureffecten. Waarom een rennend paard filmen? En dan ook nog negatief? Ik durf hardop te beweren dat ik de talloze uren experimentele rotzooi die ikzelf gefilmd heb, tot een beter en vermakelijker werkje in elkaar kan flansen dan Reggio hier doet. Bij mij zou er dan in elk geval geen sprake zijn van een ellenlange Nike-commercial. Bovendien zou ik er wél interessante beelden instoppen.

Deze film heeft oorlog als thema, maar daar heb ik bijzonder weinig van terug gezien. Er zijn zat oorlogsbeelden waarop geen auteursrechten meer rusten, dus een excuus voor het gebrek hieraan is (budgettechnisch) niet te maken. Tot slot vraag ik me de aard van de rol van alom gerespecteerd cineast Steven Soderbergh af, die hier fungeert als executive producer. Wat zal de man in vredesnaam hebben bijgedragen, afgezien van zijn naam? Brrr, niet best deze film. Je kunt nog beter Baraka opzetten.

3 1 2 2

- Anvil: The Story of Anvil (documentaire : 7)
- Deep Blue (documentaire : 7)