À ma soeur! (Fat Girl)

De twaalfjarige Anaïs en de vijftienjarige Elena zijn zusjes. De meisjes verschillen op alle mogelijke manieren van elkaar. Anaïs is een onzeker, intelligent meisje, maar heeft haar uiterlijk niet mee. Elena daarentegen is erg knap, slank en een geboren verleidster. Beide meisjes zijn bezig met hun eigen zoektocht naar liefde en hebben hier ieder hun eigen ideeën over. Als ze samen met hun ouders op vakantie zijn is dit ook hetgene waar ze het heel de tijd over hebben. Op een van hun wandelingen ontmoeten ze de oudere en meer ervaren student Fernando. Elena valt als een blok voor hem. Ze begint een relatie en denkt de liefde van haar leven te hebben gevonden. Anaïs kijkt dit alles met argusogen aan. Op een avond komt Fernando 's nachts op bezoek en ontmaagd hij Elena, terwijl haar zus ongewild toekijkt. Elena is in de zevende hemel, helemaal wanneer Fernando met een verlovingsring op de proppen komt. De ring heeft hij echter gestolen van zijn moeder. Wanneer Elena's moeder hier achter komt breekt ze de vakantie prompt af. Ze is teleurgesteld in haar dochter en wil zo snel mogelijk naar huis. Ze moeten echter een lange rit met de auto maken. Onderweg is ze zo moe dat besloten wordt op een parkeerplaats een korte slaappauze in te lassen. Dan plotseling wordt de voorruit van de auto ingeslagen, wordt Elena met een bijl neergemaaid en de moeder gewurgd. Anaïs wordt uit de auto gesleurd en in een bos verkracht. Wanneer de politie haar ondervraagd vertelt ze dat ze niet verkracht is: de politie zou dit immers toch niet geloven.

Fat Girl is een prachtige film voor tienermeisjes die zelf ook worstelen met hun seksualiteit, maar kon bovengetekende weinig bekoren. Buiten de aantrekkelijke Elena (Roxane Mesquida) en een paar titty-shots is er namelijk verdomd weinig te genieten in dit Franse drama. Toch begon ik met goed vertrouwen aan deze film, mede door de hoes die een 'gewelddadige nachtmerrie' als einde in het vooruitzicht stelde. En ik moet zeggen, de film begon ook niet heel erg slecht. Maar dan komt de scène waarin Elena seks gaat hebben met Fernando. "Leuk!" hoor ik je zeggen, maar nee hoor. Ze loopt eerst een half uur lang te janken dat ze niet weet of ze wel seks wil, voordat er een weinig bevredigende seksscène plaatsvindt. Na dit langdradige gebeuren was ik volledig uit de film gegooid en had ik nog maar weinig zin om haar af te kijken. Toch wilde ik het einde zien en toegegeven, er vindt best een lompe actie plaats met behulp van een bijl. Deze gebeurtenis vindt echter totaal onverwacht plaats en heeft helemaal niets met het verhaal te maken. Alsof er op het einde nog maar wat boeiends tegenaan moest worden gegooid. Al met al is dit een film die ik zeker niet aan zal raden, maar een zware onvoldoende ontloopt door bovenstaande beschreven positieve puntjes.

4 6 4 5 5

- American Beauty (drama / humor : 9)
- Boogie Nights (drama / erotiek : 8.5)