X-Men: The Last Stand

X-Men: The Last Stand is het derde (en laatste?) deel in de lucratieve X-Men reeks, na X-Men en X2. Het verhaal gaat gedeeltelijk verder waar het tweede deel ophield. Nog steeds heeft de menselijke wereld problemen met de mutanten en is er lang niet altijd sprake van vreedzame samenwerking. De mensen hebben echter een mutant weten te vinden, die met zijn krachten andere mutanten normaal kan maken. Deze kracht hebben ze om weten te zetten in een medicijn, waardoor er feitelijk een einde is gekomen aan de ´mutanten-ziekte´ De uitvinding van dit medicijn zorgt echter voor een splitsing tussen de mutanten.

X-Men: The Last Stand

Enerzijds zijn er professor Charles Xavier en zijn X-Men, die vinden dat iedere mutant zelf de keuze in handen moet hebben om weer normaal te worden. Anderzijds is er de slechte Magneto, die een leger van niet welwillende mutanten om zich heen heeft verzameld. Zijn doel is de mutant in handen te krijgen die het medicijn in zich heeft, met hem dood is er geen dreiging meer en kan hij de wereld overnemen en de homo sapiens uitroeien. Hij heeft hiervoor een uitermate krachtig middel in handen gekregen: Jean Grey aka Phoenix. Jean, vriendin van Scott en geheime liefde van Logan, is in de vorige film doodgegaan nadat ze een volledig stuwmeer over zichzelf heen kreeg gestort. Ze blijkt echter nog in leven te zijn. Daar zij echter de sterkste mutant ooit is, heeft professor Xavier een dubbele persoonlijkheid moeten onderdrukken. Nu ze weer terug is, heeft ze haar kwade kant boven kunnen laten komen en zich aangesloten bij Magneto. Zullen de X-Men Magneto kunnen weerhouden van het uitvoeren van zijn plan?

X-Men: The Last Stand

Zoals misschien wel te deduceren is uit bovenstaand verhaal, is enige achtergrondkennis vereist om deze film volledig op waarde te kunnen schatten. Er wordt in dit derde deel namelijk nauwelijks tijd gebruikt om de vele karakters te introduceren, waardoor je als leek behoorlijk in het diepe wordt gegooid. De voorkennis was bij mij wel aanwezig, wat ervoor zorgde dat ik me net als in de twee eerdere delen weer helemaal mee kon laten slepen in een fantasierijke wereld vol met actie. X-Men 3 levert dan ook precies wat je ervan kunt verwachten en hoef je niet aan te zetten voor de vernieuwing of het originele verhaal.

X-Men: The Last Stand

Wel lekker is de totale ongeloofwaardigheid van het verhaal en de soms totaal absurde situaties die dit met zich meebrengt. Zo weet Magneto de Golden Gate Bridge te verhuizen, zodat deze nu downtown San Francisco verbindt met Alcatraz. Ook qua special effects weet X-Men 3 precies te leveren wat moet in deze digitale tijden. Ik weet zeker dat ik de enige recensent op deze site ben die deze film kan appreciëren en dat gegeven kun je dus meenemen bij het op waarde schatten van deze recensie.

8 6 8 4 7

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)