Pirates of the Caribbean: Dead Man`s Chest

Het eerste deel van "Pirates of the Caribbean" was wellicht niet origineel te noemen, maar was daarentegen flink onderhoudend en bezorgde hier en daar een goede glimlach. Zo ook met dit vervolg, waarin de bekende karakters uit het eerste deel terugkomen voor een nieuw soortgelijk avontuur. Je kan een spectakelshow verwachten die boeit van begin tot eind met een flinke dosis flauwe humor en een aantal gevechten / situaties met een originele twist.

Om nog wat dieper in te gaan op de originaliteit van de film, speelt het wat verhaal en settings betreft juist lekker in op de bekende cliches en is het niet origineel te noemen ten opzichte van deel 1. Maar dit gebrek aan originaliteit (die ik overigens niet erg vind) wordt flink omhoog gekrikt door een aantal karakters en een aantal gevechten. Wat karakters betreft, vond ik de vervloekte piraten erg goed en mooi vormgegeven: Alle zeelieden hebben overeenkomsten met schepsels uit de zee. De kapitein heeft inktvistentakels als baard, het hoofd van een andere piraat lijkt op een het hoofd van een hamerhaai (maar ook op een piratenhoed), een derde heeft dood koraal als baard en haar. Een gevecht wat ik erg onderhoudend vond, was het eindgevecht wat zich voor een groot deel afspeelt op en in een losgeraakt en bergafwaarts rollend molenrad. Als muizen proberen ze niet vermorzeld te raken onder het rad terwijl ze ook nog eens met elkaar moeten zwaardvechten. Johnny Depp zet als Jack Sparrow hetzelfde lekkere personage neer als in deel 1: Lekker eigenwijs en egoistisch, maar uiteindelijk met een sprankje goedheid in zich. De film vertoont geen bloed of schokkende beelden, dus is geschikt voor kinderen.

Ik heb weinig negatiefs te melden over deze lekkere wegekijker, anders dan dat ik Keira Knightley wat uit de toon vind vallen in verhouding tot de overige personages omdat ze veels te schoon en mooi is en met weinig pit acteert. Dus aarzel niet en kijk hem gewoon!

8 6 7 6 7

- Life of Pi (avontuur / drama : 9)
- Papillon (avontuur / drama : 8)
- The Straight Story (avontuur / drama : 8)
- The Way Back (avontuur : 7.5)
- 127 Hours (avontuur : 6.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie avontuur eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie humor eigenlijk?
012345678910

Het bekijken van deze uiterst succesvolle vervolgfilm op het origineel uit 2003 had, achteraf bezien, slechts één streepje voor op het willekeurig uit de kast trekken van een dvd'tje thuis; de bioscoop waar ik de prent aanschouwde was namelijk air conditioned. Bovendien dien je deze film mijns inziens sowieso enkel in de bioscoop te zien, daar het enige echt goede aan deze tweede Pirates of the Carribean de special effects zijn. Voor de rest is het allemaal niet om over naar huis te schrijven.

Het verhaal, voor zover je daarvan kunt spreken, is van een erbarmelijk niveau. De eersteling uit deze franchise werd vooral gedragen door de veelzijdige hoofdrolspeler Johnny Depp als de verwijfde protagonist Jack Sparrow, maar deze keer vond ik hem niet al te best op dreef. Wellicht ten overvloede merk ik op dat de rest van de cast al helemaal geen toegevoegde waarde herbergt en zich zonder uitzondering vlak en ongeïnspireerd door de film beweegt. Vooral de volledig nietszeggende Orlando Bloom weet zich nergens te onderscheiden, maar ook actrice Keira Knightley bakt er vrij weinig van.

Na al dit negatiefs zou je wellicht verwachten dat ik dit een draak van een film vind, maar dat valt op zich enorm mee. Er wordt bij vlagen dermate aardig spektakel geboden, dat ik Pirates of the Carribean: Dead Man's Chest met een voldoende beloon.

Boobers licht de zogenaamde humor van de film uit, doch ik heb slechts om één enkele scène moeten lachen, te weten het fragment waarbij kapitein Jack een bukkake facial van een zeemonster krijgt. Het typeert eigenlijk de futloosheid van deze hele onderneming, die slechts wordt opgewaardeerd door de effecten. Niet voor niets vroeg ik me direct bij het aangaan van het licht af naar wat voor een hoop onzin ik had zitten kijken.

Maar goed, een hersen- en pretentieloos avonturenfilmpje op zijn tijd, daar is niets mis mee. Mij bijblijven zal de film daarentegen niet en als ik hem nooit weer zou zien, zou ik dat niet betreuren.

7 5 6 4 6

- The African Queen (avontuur / humor : 7)