The Da Vinci Code

Een tijdje geleden zag ik een documentaire op (meen ik) discovery channel over de zogenaamde templars en de mysteries hieromtrend. De documentaire zou ik waarderen als matig, aangezien het weinig wetenschappelijk was en eigenlijk meer uitmondde in een spektakelshow. Maar na het zien van the da vinci code moet ik de documentaire wel wat meer krediet geven, want de lowbudget productie had veel meer spanningsopbouw dan de film en het bracht de mysteries met veel meer intrige over. The da vinci code blijft hangen bij wat gemompel van Tom Hanks en een professor over de theorien. En wat electronisch geschuivel op een scherm. Als ik niet al wist waar het boek over ging, had ik deze theorien waarschijnlijk niet tot de volle glorie begrepen.

Een ander slecht element aan de film is de beroerde spanningsopbouw, die het eigenlijk alleen maar moet hebben van wat bombastische muziek. De actiestukken die erop volgen zijn beneden maat: Het blijft bij wat pistoolschoten en een wegrennende Tom Hanks. Ik kan me soms aan irriteren dat ze met zo'n groot budget en zo'n intrigerend verhaal alsnog zoiets belabberds weten neer te zetten. Een 'grappig' detail is het feit dat ik het einde niet kon uitzitten omdat ik het vliegtuig naar Bangkok moest halen. Eenmaal in Bangkok ontmoette ik iemand die de film ook gezien had, waarna ik het einde voorspelde: Een slechte liefdesscene en een raadsel die niet opgelost wordt. Helemaal juist volgens die gozer! En dat terwijl het orginele boek, naar zijn weten, helemaal geen liefdesscene had.

Het is slechts een paar dagen geleden dat ik de film zag, maar ik kan me geen enkel positief of negatief aspect herinneren aan het acteerwerk. Ik kan me alleen de Engelse professor herinneren. Dus wat mij betreft een zeer matige prestatie voor zo'n cast. Het enige positieve wat ik mij kan herinneren zijn de bij tijd en wijle sfeervolle settings.

5 5 6 2 4

- Brazil (speelfilm / fantasy : 7)
- Big Fish (fantasy / speelfilm : 8)