Brokeback Mountain

Deze film zet al in het begin de toon van de rest van de film door een scene te laten zien die beheerst wordt door een enorm spraakgebrek tussen twee cowboys. De tweede scene vertoont het andere sterke punt: de mooie settings in de Amerikaanse bergen waar deze twee cowboys (die elkaar net hebben leren kennen) een half jaar schapen gaan herden. De ene cowboy, Jack Twist (Jake Gyllenhaal), is wat opener dan zijn nieuwe compaan Ennis (Heath Ledger) waar maar met moeite een woordje uitkomt. Maar beiden zijn erg stil en ondanks hun cowboy-uiterlijk, verlegen.

Toch weet Jack stukje bij beetje door te dringen tot Ennis. De benodigde hoeveelheid whiskey op een gegeven avond versnelt dit proces: Er komt zelfs een paar zinnen achter elkaar uit hem. Die avond is het heel koud en ze worden in elkaars armen wakker. Het gevolg is iets wat ergens tussen sex en een gevecht in ligt. Beschaamd ontwijken ze elkaar de volgende dag. Vooral Ennis heeft er veel moeite mee. Maar schaamte maakt plaats voor verlangens en bij de tweede vrijpartij komt er wat meer gevoeligheid bij kijken.

Als hun taak als herder opzit, gaan ze ieder hun eigen weg. Ennis was al van plan om te gaan trouwen en kinderen krijgen, waardoor hij het bergavontuur voor eeuwig wil verzwijgen. Ook Jack vindt een meisje waarmee hij trouwt en later kinderen krijgt. Vanaf dan wordt de film helaas een stuk minder boeiend. Dat zeg ik niet alleen maar omdat ik een enorme gaylord ben, maar ook omdat de relaties met de vrouwen niet bijzonder goed uitgewerkt zijn en het daaropvolgende familieleven niet erg boeit. Na 4 jaar krijgt Ennis een kaartje van Jack waar zijn hart van smelt. Ze besluiten samen weer de bergen in te trekken. Dit herhaalt zich nog een paar keer, waardoor vooral Jack achterkomt dat hij alleen gelukkig is als hij samen is met Ennis, wiens huwelijk op de klippen loopt doordat zijn vrouw erachter komt. De film zwakt helaas af naarmate het vordert en het vervalt in een normaal liefdesdrama ook al betreft het twee gays. De speelduur is ook iets te lang. Maar Brokeback mountain blijft sowieso de moeite waard dankzij de sfeervolle settings en het mompelige en moeilijk verstaanbare, maar wel consequent doorgevoerde dialect (in tegenstelling tot Jacks snor; die is niet consequent doorgevoerd).

7 7 8 7 7

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Play (drama / thriller : 8.5)