Kiss Kiss Bang Bang

Laat ik beginnen met te zeggen dat Kiss Kiss Bang Bang een goede indruk op mij heeft achtergelaten! De reden hiervoor vergt wat uitleg. De film heeft een bizarre mix van verschillende soorten humor. Allereerst is er de narrator-humor: Harry Lockhart (Robert Downey Jr. of beter gezegd: Dustin Hoffman Jr.) levert af en toe wat commentaar op de gebeurtenissen in de film. Deze humor is zeer flauw, bijvoorbeeld als er een stukje wordt teruggespoeld waarbij hij wat flauwe uitleg geeft wat er niet toe doet. Aangezien Harry een enorme nerd speelt, zorgt dit af en toe voor een lach.

De flauwe stukjes in de film zelf zorgen voor het meeste vermaak. Het is goed uitgewerkte onderbroekenhumor dat echter niet altijd eindigt in de clichésituaties. Ze weten er wel een leuke twist aan te geven. Het sterkste aan de film is echter de wat 'subtielere' humor dat zich uit in foute gesprekken (Do I think you're stupid? I think you wouldn't be able to feed yourself if you didn't flap your mouth so much!) en herkenbare situaties met herkenbare pijnlijkheden. Door deze gradatie aan humor denk je misschien dat je gedurende de hele speelduur dubbel en dwars zal liggen. Dit is ook weer niet zo, maar het zorgt voor een erg vermakelijke film. Vandaar de goede indruk.

Het verhaal is niet bijster orgineel: Een moordcomplotje dat Harry, Gay Perry (Val Kilmer) en Harmony (Michelle Monaghan) moeten zien op te lossen omdat ze zelf erin verwikkeld raken. Gay Perry heeft niet voor niets die naam, maar is wel een tough guy (tough gay). Harmony is een mislukt Hollywoodmodelletje dat waarschijnlijk te slim was (of niet snel genoeg haar benen wijd deed) voor een rol. Het vormt een bizar trio. Binnen dit complot leidt het een tot het ander waardoor Harry altijd eindigt met het doodschieten van iemand. Het ene lijk is nog niet eens gedumpt of bizarre omstandigheden en toevalligheden zorgen voor een nieuwe. Het is dan ook pas achteraf dat ze het geheel beginnen door te krijgen. Ik vind dat het redelijk onbekende drietal erg goed acteert en verwacht dan ook veel van ze in de toekomst!

6 7 6 5 7

- The 51st State (humor / misdaad : 7.5)
- Prizzi`s Honor (humor / misdaad : 7)