The Shawshank Redemption

Voor een samenvatting van het verhaal van The Shawshank Redemption verwijs ik je naar de recensie van Boobers hieronder. Toch wil ik nog een paar kleine aanvullingen doen op zijn verhaal. Waar veel gevangenisfilms vooral gaan over de hel die het leven daar dagelijks is en verwoede ontsnappingspogingen van de gevangen, gooit deze film het over een andere boeg. Belangrijkste hierbij is de karakteruitdieping van de verschillende hoofdpersonen. Dit zorgt ervoor dat je als kijker emotioneel betrokken raakt bij de gebeurtenissen in de gevangenis. Tim Robbins en Morgan Freeman zetten wat dat betreft zeer overtuigende karakters neer. Het is knap dat je zo mee kunt leven met figuren, waarvan je weet dat het eigenlijk moordenaars of anderssoortige criminelen zijn. In deze film weten vrijwel alle gevangenen echter sympathie op te wekken. Dit geldt overduidelijk niet voor de directeur (Bob Gunton). Deze man speelt een klootzak, zoals maar weinigen dat kunnen. Opnieuw een zeer overtuigende rol, in een film die als geheel zeer overtuigend is. De beklemmende gevangenissfeer en de tijdsgeest worden voortreffelijke neergezet. In dat kader is het nog interessant om te vermelden dat The Shawshank Redemption zich afspeelt in de jaren veertig, vijftig en zestig. Op de IMDB wordt deze film beoordeeld als de beste ooit. Dat is in mijn optiek lichtelijk overdreven, maar een feit is dat dit een zeer goede en memorabele film is.

6 9 8 7 8

- Donnie Darko (speelfilm / drama : 8.5)
- Mystic River (speelfilm / drama : 7.5)
- The Grapes of Wrath (speelfilm / drama : 7.5)
- Amores Perros (speelfilm / drama : 6)
- The Breakfast Club (drama / speelfilm : 7)

Hoe beoordeelt Boobema categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

012345678910

The Shawshank Redemption
The Shawshank Redemption
The Shawshank Redemption
The Shawshank Redemption
The Shawshank Redemption

The Shawshank Redemption

Deze film beschrijft het gevangenis leven in gevangenis Shawshank, maar niet zoals we dit gewend zijn. Dus niet een gevangenisplein met rivaliserende bendes waarbij men zo cool mogelijk moet zijn. Het beschrijft juist de diepe vriendschap die er kan ontstaan. In dit geval de vriendschap tussen een oudere zwarte man die al 20 jaar op heeft zitten en een jonge, intelligente en rustige man die net onterecht levenslang komt uitzitten. Deze jongeman, Andy Dufresne, is uit heel ander soort hout gesneden dan de rest. Hij richt een bibliotheek op, kerft schaakstukken en geeft les aan de minder begaafde gevangenen. Ik vind het een mooie film: Rustig en degelijk gefilmd. Emotionele momenten en uiteindelijk toch wel een goede feel-good movie.

Ik vind het ook erg mooi als ze beschrijven hoe de gevangenis aanvankelijk een hel is. Maar dat er na verloop van tijd gewenning optreedt. Na verloop van nog meer tijd raakt men afhankelijk van de muren en gaat men juist de buitenwereld schuwen.

6 8 8 7 7

- The Man Who Wasn`t There (speelfilm / drama : 8)
- Amores Perros (speelfilm / drama : 8)