Dracula 3000

Dracula 3000 prijkt hoog in de lijst van slechtste films ooit. Dat de film op bijkans alle vlakken een prul van jewelste is, wil ik grif toegeven. Ik heb me er daarentegen aardig mee vermaakt, maar dat komt wellicht ook enigszins door het feit dat dit de eerste film was die ik zag na Earth Girls Are Easy. Naast die gruwel zullen vrijwel alle films een dagje Disneyland lijken.

Voor de mensen die lopen mauwen dat Dracula 3000 een enorme kutfilm is, heb ik weinig begrip. Dit is namelijk een typisch voorbeeld van een rolprent waarvan je van te voren weet dat ´ie slecht is, en niet zo´n klein beetje. Alleen al de titel en de plotbeschrijving zouden voldoende waarschuwing moeten zijn voor de liefhebber van verantwoorde cinema. De samenstelling van de abominabele cast belooft ook al weinig goeds: Baggeracteur Casper van Dien, kleerkast Tom `Tiny` Lister , Erika Eleniak (o.a. Bordello of Blood) en rapper Coolio zijn hierbij de opvallendste namen. Laat ik hierbij vooral de "special appearance" van Udo Kier niet onvermeld laten.

Voor de liefhebbers van pulp zal ik de synopsis even vermelden. In het jaar 3000 ergens in het Karpatisch ruimtestelsel wordt onder leiding van een nazaat van Abraham van Helsing een ruimteschip gekaapt. Zaken zijn niet pluis aan boord van dit vehikel. Het is namelijk afkomstig van de planeet Transylvanië, met aan boord niemand minder dan de vreselijke graaf Orlock, oftewel Dracula. Deze ridicuul uitziende bloedfetisjist gaat terreur zaaien aan boord van het schip. Zijn eerste daad is een vampier maken van stoner Coolio, die hem meteen verslaat als belachelijkste vampier uit de filmgeschiedenis. De rest laat zich raden in deze film die uitblinkt in stompzinnig-, knulllig- en toevalligheden.

Bedenker Bram Stoker draait zich waarschijnlijk om in zijn graf, maar van mij mogen literaire werken wel vaker op deze heerlijk slechte manier worden verkracht.

4 2 6 4 5.5

- Event Horizon (horror / science fiction : 7.5)