High Fidelity

Rob Gordon bezit een platenwinkel ergens in de buitenwijken van Chicago. Nauwelijks een klant komt hier ooit voorbij, niet verwonderlijk gezien de lokatie en het feit dat er enkel vinyl wordt verkocht. Samen met zijn collega`s Barry en Dick probeert Rob vooral klanten met een slechte muzieksmaak niets te verkopen. Ook een belangrijk deel van hun leven is het opstellen van top-5 lijstjes van allerlei zaken. Rob is zojuist aan de slag gegaan met de top-5 van breakups met de vriendinnen die hij ooit heeft gehad. Hoewel hij het nog niet wil erkennen heeft hij na de breakup met zijn laatste vriendin Laura het meeste verdriet gehad. Zijn lichte depressie wordt tevens versterkt wanneer zijn beide vrienden, twee grote losers, wel succes lijken te hebben in de liefde of muziek. Rob besluit de vijf vrouwen uit zijn lijstje op te bellen om er een afspraak mee te maken. Zo wil hij achterhalen waarom zij het met hem hebben uitgemaakt. Tijdens deze ontmoetingen ontdekt hij dat Laura toch wel de vrouw is waar hij het meest van houdt.

High Fidelity heb ik hier onder het genre romantische komedie geschaard, maar eigenlijk doe ik de film daarmee te kort. Deze rolprent is namelijk totaal niet vergelijkbaar met de flauwe zoetsappige shit waar dit genre normaal uit bestaat. De humor van High Fidelity is erg zwart en alle hoofdpersonen kennen een grote zelfspot, waardoor de humor vaak niet te flauw is, maar juist een groot relativeringsvermogen kent. Naast humor en romantiek neemt muziek een centrale rol in. De top-5 lijstjes die voorbijkomen bestaan vaak uit opsommingen van songtitels en er wordt ook veel muziek gedraaid, voornamelijk Amerikaanse alternatieve rock. De soundtrack van deze film staat dan ook vol met klassiekers van onder andere The Velvet Underground, The Kinks, Bob Dylan en The Beta Band. Het acteerwerk van de hoofdpersonen is zonder uitzondering goed te noemen, maar vooral Jack Black springt eruit. Hoewel hij slechts een bijrol heeft, weet hij met zijn spontane uitbarstingen regelmatig een grote glimlach teweeg te brengen. High Fidelity is geen film voor de liefhebber van sentimenteel romantisch gejengel, maar eerder voor een ieder die een wat `intelligentere` romantische komedie wil zien.

6 7 7 7 7

- The 40 Year Old Virgin (humor / romantiek : 6.5)
- Ted (humor / romantiek : 6.5)