The Mothman Prophecies

Door een auto-ongeluk komt John Klein`s vrouw zwaargewond in het ziekenhuis te liggen. Ze overlijdt een paar dagen later, maar haar laatste woorden "Zag jij het niet?" blijven door John`s hoofd spoken. Een paar jaar later komt hij in het dorpje Point Pleasant uit. Hier blijken vage zaken aan de hand te zijn, waarbij mensen stemmen horen en een soort zwarte engelen menen te zien. Eén van de bewoners van het dorpje heeft contact met zo`n engel, genaamd Indrid Cold, en krijgt van deze getallen door. Deze refereren weer naar slachtoffers van rampen die niet veel later Amerika treffen. Er wordt ook voorspeld dat Pleasant Point een ramp te wachten staat, die iets te maken heeft met riviertje wat door het dorp stroomt. John Klein gaat op onderzoek uit en ontdekt dat Cold een zogenaamd Mothman is. Dit is een mythologisch wezen dat voorspellingen doet. Een ramp treft het dorpje uiteindelijk ook, maar Klein weet één iemand te redden. Cold`s voorspelling komt hiermee niet volledig uit.

Redelijke fantasy-thriller, deels gebaseerd op ware feiten. Richard Gere zet een aardige rol neer en weet minder te irriteren dan in veel van zijn andere rollen. Het grootste probleem met The Mothman Prophecies had ik met de verhaalontwikkeling. In eerste instantie wordt er namelijk een behoorlijk boeiend en ook spannend plot neergezet. Dit verzandt echter steeds meer in clichés en gaat een heel andere kant op dan je als kijker verwacht. De mysterieuze gebeurtenissen in Point Pleasant blijken slechts opvulling te zijn voor de ramp die het dorp gaat treffen. Deze ramp, overigens een enorme anti-climax, is weinig spectaculair en heeft niets van doen met de eerder gedane sightings van zwarte engelen. Als zou zijn besloten het verhaal gewoon voort te zetten zoals het begon, dan had er voor The Mothman Prophecies wellicht een hoger cijfer ingezeten.

7 6 6 5 6

- Der Name der Rose (The Name of the Rose) (thriller / drama : 8)
- Red Sparrow (thriller / drama : 6.5)
- Jacob`s Ladder (thriller / drama : 6)
- Marnie (thriller / drama : 6)
- Misery (thriller / drama : 6)

012345678910

012345678910

The Mothman Prophecies
The Mothman Prophecies
The Mothman Prophecies
The Mothman Prophecies
The Mothman Prophecies

The Mothman Prophecies

Het begin van deze film is wel aardig. Mysterieuze gebeurtenissen volgen elkaar op en er zijn een paar schrikmomenten. Halverwege verandert de film. Angst maakt plaats voor nieuwsgierigheid. Of eerder de wil om rampen te voorkomen. En bij Richard Gere speelt mee dat hij zijn vrouw terug wil zien, wat ook mogelijk moet zijn via deze grim reaper achtige engelen. Ik vind dat dat de film wel interessant houdt, aangezien zijn thrillerkant niet denderend is. Het einde is wel erg slecht: de redding op de brug. Ten eerste zijn de effecten hier beroerd. Ten tweede is de actie erin simpelweg beroerd. Een deel van de film gaat over relaties en gevoelens. Daarom zou ik de film eerder indelen in thriller/drama dan in thriller/fantasy.

5 6 6 4 6

- Jacob`s Ladder (thriller / drama : 6)
- Play (drama / thriller : 8.5)